2D-gps als laagdrempelige opstap naar exact werken


Eelke Idsardi oriënteerde zich de afgelopen jaren serieus om een 3D-gps-set op zijn graafmachine te laten bouwen. Want Idsardi wil graag mee met de ontwikkelingen. Hij zag echter wel op tegen de hoge licentiekosten, temeer omdat de 38-jarige zzp'er nog niet precies in beeld had welke voordelen zo'n systeem hem in praktijk zou gaan bieden. Maar een oplossing bleek toch binnen handbereik.

Lees verder 


Op grote werken, waar 3D-tekeningen de standaard zijn, draait de Fries niet vaak. Zijn particuliere en middelgrote opdrachtgevers werken meestal niet met 3D-tekeningen. Uitkomst bleek het Dig Assist-systeem van Volvo. Daarmee kan Idsardi tóch exact werk leveren, zonder dat 3D-tekeningen nodig zijn en zonder prijzige software. 

 

‘Nee, zit er niet op’, zegt Idsardi zichtbaar trots als hij uitstapt en de deur van de cabine sluit. Hij doelt op het feit dat zijn nieuwste machine praktisch full-options is uitgevoerd, en tot in detail is afgebouwd naar zijn eigen wensen. Een lampje hier, een ledje daar. De recent geleverde Volvo EWR150 is niet zijn eerste graafmachine van dit type, maar wél de meest complete.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Eelke Idsardi was zich al een tijdje aan het oriënteren op een 3D-gps-systeem. Hij kon de verwachte meerwaarde niet goed afzetten tegen de doorlopende maandkosten. Het 2D-systeem af-fabriek op zijn Volvo EWR150 voldoet nu prima.

Volvo Dig Assist_486

Volvo Dig Assist werkt met twee GNSS-ontvangers en een correctiesignaal via simkaart. Vaste kosten zijn er na de aanschaf verder niet. Enkel het Move-RTK-correctiesignaal kost 750 euro per jaar.

Demo-tour kon wegens Corona niet doorgaan: Idsardi was koopman 

‘Er zit zelfs cruisecontrol op, kwam ik gisteren achter’, lacht de zelfstandig machinist. Idsardi deed aan het begin van de Corona-crisis een bod op deze – toen nog – demo-machine van SMT, omdat al vrij snel duidelijk was dat een demotour van klant naar klant er voorlopig toch niet in zat voor de Volvo-importeur. 

 

Idsardi was koopman. Niet alleen kocht de jonge ondernemer een praktisch nieuwe graafmachine, tegelijk was de Volvo het eindpunt van de langere zoektocht voor de juiste gps-oplossing. Af-fabriek was de EWR150 namelijk al opgebouwd met Volvo Dig Assist.  

 

De zoektocht naar een manier om exacter te werken zonder maatvoerder hield Idsardi al langer bezig. Een eenvoudig 2D-systeem met laser zag hij niet echt zitten, omdat de hoogtemeting dan weer weg is als je de machine verzet. Zo ging het advies al snel richting 3D-gps. Hierin had Idsardi nog geen ervaring.

Volvo Dig Assist_487

Idsardi draait veel op kleinere werken waar geen 3D-ontwerp van is. Door even met de bak de hoogte te nemen kan hij op het CoPilot-scherm snel en vlot een ontwerp met hoogtes en afschotten maken, dankzij InField-design-software in het scherm.

Volvo Dig Assist_488

Om binnen zonder correctiesignaal te kunnen draaien, zit er nog een laserontvanger op de giek.

Wat koop je wel en niet met 3D-gps? 

‘Ik ben er denk ik al wel twee jaar mee bezig. De offertes gingen richting 30.000 à 40.000 euro. Ik vond het onduidelijk wat je dan precies koopt, qua software-updates en abonnementen is niet alles meteen inbegrepen. Dat kwam op mij over als een vrij ingewikkelde zaak.’ Het schrok Idsardi een beetje af, hij kon er geen gevoel bij krijgen. Volvo Dig Assist is gewoon 2D-gps met een correctie-abonnement. Niet meer en niet minder; dat moest ik hebben. Voor een opritje op een bouwputje is dat wat ik zocht.’ Idsardi werkt niet vaak op grote projecten in de wegenbouw en heeft dus geen behoefte aan de mogelijkheden van een 3D-gps-systeem.

 

De CoPilot is het hart van Volvo Dig Assist

‘Nu krijg ik aanwijzingen zoals 'bovenkant vloer', 'bovenkant bouwplank' of houd ik de piketpaal aan. Deze hoogtes kan ik nu snel opslaan en ook langs- en dwarsafschotten intekenen.’ Dat kan op de grote tablet-achtige computer, de CoPilot, die vanuit Volvo in de graafmachine is gebouwd. Feitelijk het hart van Dig Assist. Deze tekeningen kun je in de graafmachine opslaan, maar niet exporteren of overzetten. 

Over het prijsverschil met een 3D-gps-systeem kan Idsardi geen uitspraken doen. ‘Dat heb ik niet in beeld omdat ik de machine als geheel gekocht heb inclusief dit systeem.’


 Volvo Dig Assist is gewoon 2D-gps met een correctie-abonnement. Niet meer en niet minder; dat moest ik hebben!

Je moet er wel even handigheid in krijgen

 Dan moet je ermee leren werken. ‘Dat begint nu te komen, na zeven weken. In het begin was het even wennen, je moet er handigheid in krijgen. Dan is het erg gemakkelijk. Je werkt sneller en kunt in je eentje de maatvoering doen. Eerst kon dat ook wel, maar dan moest ik uitstappen en met de laser kijken of ik op hoogte zit. Vervolgens haal je er weer een laagje af en meet je soms nog een keer. Dat kost tijd. Nu heb je altijd de juiste hoogte.’

 

Het prijskaartje? Daar denkt Idsardi nog over na

Idsardi stak tijd en geld in het systeem, en denkt nu na over zijn verdienmodel. ‘Het prijskaartje dat ik eraan ga hangen is nog niet bekend. Ik zit nu in een leertraject, ben aan het oefenen. Als ik meer geld vraag aan mijn klanten, dan wil ik eerst dat het 100 procent is. Ik weet nu al veel, maar er zijn nog steeds mogelijkheden die ik niet gebruikt heb. Omdat het ook de eerste Dig Assist is in de praktijk in Nederland, is het soms gewoon even zoeken. Dat is logisch. Het werkt mooi, ik maak één keer per project een 0-peil aan en dat slaat hij op. Dat werkt goed en vanuit die hoogte kan ik altijd werken. De nauwkeurigheid komt goed overeen met een roterende laser.’

 

Idsardi denkt straks in de verhuur aan een toeslag op het uurtarief zoals die ook voor de 3D-systemen gebruikelijk is, of per volle dag. Het grootste voordeel moet straks komen uit het feit dat Idsardi sneller, preciezer én alleen kan werken op zijn eigen aangenomen klussen. Meer werk doen in minder tijd.

Volvo Dig Assist_489

Dig Assist van Volvo is volledig af-fabriek opgebouwd met Steelwrist draaikantelstuk, joysticks en ontvangers. Het werkt als 2D-systeem. Activeer en koop je de Topcon (3D-MC) of Trimble-Earthworks-app, dan kun je zonder verdere aanpassingen ook 3D-werken.

Volvo Dig Assist_490

De Dig Assist beschikt ook over een geïntegreerd weegsysteem. Dat telt het gewicht op tot aan de ingestelde limiet, bijvoorbeeld 31 ton op een kippertrailer. ‘Je hoeft niets meer in te schatten, het gewicht klopt altijd en dat wordt steeds belangrijker’, zegt Idsardi.

Nét geen 100 punten, maar je komt een heel eind 

In de keet laat Idsardi een filmpje zien van de compacte mobiele kraan, al rijdend met een vlakraam. ‘Dit vind ik het mooiste werk. Het systeem reageert ook rijdend zeer snel. Ik hou het vlakraam zelf op hoogte. Ik zeg weleens: ik heb een handgestuurde levelbak. Het is nét geen 100 punten maar je komt een heel eind. Het vlakraam heb ik zelf gebouwd en dat werkt in combinatie met Dig Assist uit de kunst. Je werkt zo 2.000 tot 3000 vierkante meter af op een dag, op 1 centimeter nauwkeurig. Ook onder afschot. Ook straatwerk maak ik op deze manier klaar.’ Doordat het Steelwrist-draaikantelstuk is voorzien van een ingebouwde kantel- en rotatiesensor, wordt ook deze stand verrekend. ‘Ik heb het zo ingesteld dat hij het diepste punt aanhoudt.’

Volvo Dig Assist_491

Het Steelwrist X18 draaikantelstuk beschikt over rotatie en kantelsensoren. Dig Assist rekent dus met de daadwerkelijke beweging van het draaikantelstuk.

Volvo Dig Assist_492

Idsardi komt niet alleen met een complete kraan, ook het arsenaal hulpstukken is meer dan compleet.

Volvo Dig Assist_493

Levellen als een pro. ‘Het is vlakraam, net geen levelbak, maar het scheelt weinig’, zegt Idsardi.

Kwaliteit leveren aan de klanten, daar gaat het om 

Vanuit zijn eigen klanten had Idsardi nog niet een actieve vraag naar het werken op gps. ‘Ik zit in de kleinere wegenbouw en bij particulieren, daar is nu nog niets digitaal. Maar je ziet bij anderen, bijvoorbeeld op rupskranen, dat het mooi werkt. Ik wil zelf dan ook graag kwaliteit leveren aan mijn klanten, en dat kan ik hiermee, denk ik.’ Deze gedacht heeft Idsardi in het verleden ook steeds verder gebracht. ‘In 2008 was ik nog in loondienst maar kocht ik een gebruikte Volvo EW140B. Die heb ik zelf uitgerust met een draaikantelstuk. Dat was toen een beetje in opkomst, maar bij ons in de buurt nog niet zo. Dan ben je jong en heb je maar één ding in de kop: dat wil ik óók hebben. Zo ging dat toen. Hiermee werkte ik in de avonduren voor mezelf.’

Volvo Dig Assist_494

Volvo bouwt af-fabriek het gehele systeem in. Zoals een ingebouwde navigatie bij je auto hoort, zo hoort Dig Assist bij de kraan. Nadeeltje kan dus zijn dat je het systeem bij inruil niet kunt overbouwen.

Investeren = renderen 

‘Na een tijdje’, vervolgt Idsardi, ‘zagen ook anderen de voordelen van een draaikantelstuk op bepaalde klussen en dan huurde mijn baas, Brouwer & Brouwer, mijn eigen machine mee in.’ Zo ging het van 200 naar 500 naar 1.000 uur per jaar, naast zijn vaste baan. 

Idsardi haalt het aan als voorbeeld. Investeren in iets dat niet iedereen heeft, kan dus renderen. Zo ziet Idsardi de stap naar 2D-gps ook. Sinds 2015 werkt Idsardi fulltime voor zichzelf. Nog altijd trouwens veel via zijn toenmalige werkgever. ‘Met die jongens ben ik opgegroeid en hen blijf ik trouw.’ 

Indertijd was het draaien op een machine puur het doel. ‘Welk soort werk maakte me toen niets uit, als ik maar kon draaien. Als ik nu een werk aanneem of in de verhuur draai, dan wil ik vooral net werk opleveren, die kraan is dan meer een stuk gereedschap. Maar wel een stuk gereedschap dat ik precies zó wil hebben zoals ik het zie.’

Tekst en foto’s: Matthijs Verhagen


Automatisch graven

Volvo Dig Assist

3/13
Loading ...