Minder uitstoot dankzij Stage V

Blij zijn Peter Grift en zijn zoon Richard dat zij voor hun bedrijf een tweede Stage V-machine hebben kunnen aanschaffen. Het volgende doel is vervanging van de twee resterende Stage IIIB-machines in hun bescheiden materieelpark. ‘Accu-elektrisch is voor ons te duur en niet werkbaar.’

Lees verder 

Peter Grift en zijn zoon Richard zijn blij met hun nieuwe Stage V-machine: ‘Op deze manier leveren wij onze bijdrage aan een beter milieu.’

Grift Grondwerk & Cultuurtechniek in Ermelo heeft vier 6,5-tons mobiele graafmachines draaien. Alle vier zijn ze van het merk Wacker Neuson. ‘Oostenrijkse kwaliteit. De bussen en pennen gaan makkelijk tienduizend uur mee’, meent de 57-jarige Peter Grift, die het bedrijf samen met zijn vrouw en 35-jarige zoon Richard runt. Grift is al jaren klant bij A. van Dodewaard in Zetten, oftewel Arie Atlas. ‘De service is altijd goed, we hebben niets te klagen.’ 

 

Hartstikke trots

In het voorjaar van 2020 kocht Grift een nagelnieuwe bandenkraan: een EW65 die inmiddels alweer een tijdje draait en erg goed bevalt. Hiervoor werd een Wacker Neuson met typeaanduiding 6503 ingeruild. Een tweede EW65 is nu in bestelling. Ook deze machine komt straks in de plaats van een 6503.

 

Als de tweede EW65 is geleverd, bestaat het halve machinepark van Grift uit Stage V-materieel. ‘En daar zijn we hartstikke trots op. Op deze manier leveren we onze bijdrage aan een beter milieu’, vertelt Grift senior.

 

Van Stage IIIB naar Stage V

De twee door Grift ingeruilde 6503-kranen zijn Stage IIIB-machines. Deze stoten aanzienlijk meer uit dan Stage V-machines. Bij de stap van Stage IIIA naar Stage IIIB zijn de Europese voorschriften destijds al flink verscherpt. Bij Stage IV en vervolgens Stage V zijn de eisen verder opgeschroefd. Bij Stage V wordt vaak gesproken over ‘schone dieseltechnologie’. Voordelen zijn verder dat een Stage V-machine stiller is in het werk, en 15 procent minder brandstof verbruikt, aldus Grift.

 

Voor Grift heeft de overstap naar Stage V ook een nadeel, zegt Peter eerlijk. ‘De machines worden steeds schoner, maar de motoren worden steeds lichter. Terwijl wij in ons werk het volle vermogen nodig hebben. Wij doen bijvoorbeeld veel in het machinaal snoeien van hagen. Dan hangt er een maaibak aan de kraan die het maaisel tijdens het snoeien helemaal fijnslaat. Die bak maakt 2000 toeren per minuut. We rijden, heffen en snoeien: dat moet de hydrauliek van de kraan allemaal doen.’


Vader Peter en zoon Richard Grift blij met Stage V Wacker Neuson

Een compacte 6,5-tonner is ‘precies goed’ voor Grift. ‘Dan kunnen we overal tussendoor en overheen.’

Te groot en te zwaar

Een zwaardere machine is voor Grift geen optie. ‘Dan wordt het te groot, te log, te breed en te zwaar. Een compacte 6,5-tonner is voor ons precies goed. Dan kunnen we overal tussendoor en overheen, over het stoepje, over het grasveld. Omdat de machine maar 2.10 meter breed is, blijf je in het werk wendbaar. Daarom hebben we ook vier van deze machines draaien.’

 

Grift werkt veel in opdracht van hoveniersbedrijven, maar ook rechtstreeks voor gemeenten. Hij merkt de toenemende vraag naar het verminderen van uitstoot. ‘Dat staat tegenwoordig standaard in de bestekken. Voor ons is dat mede een reden geweest om alvast met twee machines over te stappen naar Stage V.’

Vader Peter en zoon Richard Grift blij met Stage V Wacker Neuson Bron foto Koos Groenewold

Richard Grift bezig met het snoeien van een haag. ‘In ons werk hebben wij het volle vermogen van de motor nodig.’

Vader Peter en zoon Richard Grift blij met Stage V Wacker Neuson

De nieuwe Wacker Neuson EW65 van Grift in volle glorie. ‘Oostenrijkse kwaliteit. De bussen en pennen gaan makkelijk tienduizend uur mee.’

Uurtarief

De aanschaf van de twee nieuwe Stage V-machines was voor Grift een forse investering. ‘Wij zijn natuurlijk niet een bedrijf dat zomaar even 100.000 euro op de plank heeft liggen. Een nieuwe machine is een hele uitgave voor ons, ik denk dat iedereen dat wel kan begrijpen.’

 

Dit is tegelijkertijd ook de reden dat de aanschaf van een accu-elektrische bandenkraan voor Grift onhaalbaar is. ‘Zo’n machine is twee tot drie keer zo duur als een dieselmodel, dus zou ik aan opdrachtgevers ook drie keer zo veel moeten gaan vragen. Ze zien me al aankomen. Als ik dat zeg, heb ik geen werk meer.’

Nederland heeft ‘oud’ machinepark

In Nederland draaien relatief veel machines die meer uitstoten dan een nieuwe machine volgens de huidige normering mag. Waar Stage V op dit moment voor nieuw materieel de standaard is, valt een zeer groot deel van de machines waarmee in de praktijk wordt gewerkt in een lagere classificatie. Deze machines stoten dus meer uit. Branchevereniging BMWT heeft onlangs een inventarisatie gemaakt. Hieruit blijkt dat van de 20.000 actieve graafmachines er 18.000 onder de 80 pk/56 kW zitten. Maar liefst 35 procent hiervan heeft een Stage II-normering of lager. Het overgrote deel is Stage IIIB of lager. Als alle ‘verouderde’ machines zouden worden vervangen door Stage V, zoals bij Grift is gebeurd, zou volgens de BMWT forse milieuwinst kunnen worden geboekt.


Bovendien is een elektrische machine volgens Grift niet geschikt voor het werk dat hij ermee moet doen. ‘Ik denk dat de accu binnen vier uur leeg is. Een dag werken op een accu lukt niet in ons werk, dat weet ik wel zeker.’

 

Goede bijdrage

Tegelijkertijd is Grift ervan overtuigd dat hij met zijn nieuwe Stage V-machines een goede bijdrage levert aan het beperken van de uitstoot. ‘En ik vind ook dat dit moet. Ik heb zelf ook kinderen en kleinkinderen. Ik wil dat de kinderen van mijn kleinkinderen kunnen opgroeien in een gezonde omgeving. Maar we moeten ook ons werk kunnen blijven doen. En met die Stage V-machine gaat dat prima.’

Tekst: Boudewijn Warbroek. Foto’s: Koos Groenewold.

Relly: de elektrische wiellader van de Schans


Grift: Minder uitstoot dankzij Stage V

5/14
Loading ...