In meer dan 1.000 werkuren hebben de monteurs van Prima Equipment in Hardenberg een Powerscreen H6203 rupsmobiele zeef volledig gereviseerd. De enorme zeef ging van totaal versleten naar nieuwwaardig, mét updates zoals de hybride Dual Power-aandrijving.
Na een werkzaam leven van 13 jaar had de Powerscreen H6203 op het oog z’n beste tijd gehad toen hij door de eigenaar aan de kant werd gezet. En dat was niet gek na een onvoorstelbare 37.000 draaiuren. Miljoenen tonnen zijn de zeefdekken van het grootste type Powerscreen gepasseerd. Met links en rechts wel wat roest was het uiteindelijk de defecte motor die reden was om de machine na z’n productieve leven definitief aan de kant te zetten.
Een hoop schroot zou je als leek zeggen. Toch was dat verre van waar. Doordat de eigenaar vrij stipt op tijd de slijtdelen heeft vervangen en goed heeft omgekeken naar het onderhoud, bleek de basis ondanks de troosteloze aanblik nog dik in orde. Zo kwam revisie ter sprake in plaats van inruilen.
'Op locatie maken we eerst een grove inschatting van de technische staat', legt Joost Bosscher uit. Hij is hoofd van Prima Equipment in Hardenberg, een dochteronderneming van Van der Spek Vianen. Bosscher merkt een stijgende belangstelling voor zulke totaalrevisies, ook wel rebuild genaamd. 'Wat we zien is dat ondernemers bewuster bezig zijn met een circulaire bedrijfsvoering, dat past bij de huidige tijd. Wij merken dat klanten eerder geneigd zijn om te kiezen voor een rebuild in plaats van het kopen van nieuw, zeker bij de grotere installaties', aldus Bosscher.
Zijn vestiging kan die grote revisies goed aan omdat de afmetingen van de werkplaats en het buitenterrein simpelweg enorm zijn. 'We hebben ook de multi-facilitaire voorzieningen in huis’, vult Bosscher aan, die doelt op de wasserij, straal- en spuitcabine en een constructie-afdeling. Daarbij is het handig dat de installaties niet telkens op transport moeten, van de werkplaats naar de straler en weer naar de spuiter: het is allemaal niet nodig en dat scheelt kosten. Door alles in eigen beheer te fiksen zijn de werkzaamheden ook veel beter te plannen. Prima Equipment richt zich daarom ook meer op het ombouwen van bestaande machines en het reviseren van vaste scheidingsinstallaties in de recyclingwereld.
Terug naar de zeef. Na de visuele inspectie maakt Bosscher een voorcalculatie. Uiteindelijk draait het om de kosten voor de klant, die in de regel een afweging maakt tussen nieuw kopen of reviseren. Na het demonteren en stralen volgt een belangrijk moment, want pas dan is de staat van een machine écht goed te zien. Met een staaldiktemeter is precies te zien hoeveel van het zogenoemde moedermateriaal, de basis van de machine, nog intact is. Roestvorming of slijtage kunnen ertoe leiden dat de zeefbox maar ook het chassis te dun worden. Op een gegeven moment is revisie dan niet meer interessant.
Eigenaar van de zeefinstallatie en opdrachtgever voor de revisie is de in Rotterdam gevestigde Recycling Kombinatie Reko. In 2007 werd de Powerscreen in dit artikel nieuw gekocht. In 2017 werd een tweede Powerscreen van hetzelfde type geleverd die nu fungeert als hoofdzeef. Vanwege uitbreiding stond eigenaar Willem van Bentum voor de vraag: een tweede nieuwe zeef erbij kopen of de versleten zeef reviseren? Er werd gekozen voor revisie. Reko is gespecialiseerd in het omzetten van grote volumes minerale afvalstromen naar diverse gecertificeerde grondstofstromen. Voor de beeldvorming; op het eigen terrein draait een puinbreker met een capaciteit van 1.000 ton per uur. Ook is er een thermische TAG reinigingsinstallatie met een jaarcapaciteit van 750.000 ton, die asfalt verwerkt en omzet in energie en grondstoffen voor hergebruik in de asfalt- en betonindustrie. Dankzij de ligging aan grootscheepsvaartwater kan het bedrijf alle stromen efficiënt op- en overslaan. Reko heeft geïnvesteerd in een tweede verwerkingslijn voor het thermisch reinigen van 1,2 miljoen ton teerhoudend asfalt op jaarbasis. In deze lijn draait ook de Powerscreen-zeef weer.
'De basis moet goed zijn', geeft Peter Voolstra aan. Hij is specialist in de zeef- en recyclingmachines bij Powerscreen-importeur Van der Spek. 'We doen een rebuild goed of we doen het niet, daarom kiezen we voor compleet nieuwe hydrauliekleidingen en slangen.'
Een chassis is met wat extra laswerk nog prima te herstellen, maar een machine die op meerdere plekken écht slecht is, kan ook een bodemloze put worden. 'Dan is de moeite voor het demonteren en stralen voor niets geweest, maar de basis is altijd om de klant eerlijk te informeren en dan opnieuw te bekijken wat slim is', vertelt Bosscher.
Deze zeef kwam overigens in verrassend goede staat uit de straalcabine. Na het stralen en een uitgebreide analyse van de staaldiktes bleek op de plekken met de meeste roestvorming het materiaalverlies slechts 8 procent te bedragen. Daarmee bleek het volledige chassis nog dik in orde en werd de revisie in gang gezet.
Een indrukwekkend staaltje vakmanschap zowel in constructiewerk, hydrauliek als aansturing van het geheel. Bosscher: ‘De klant heeft straks voor 60 à 70 procent van de nieuwprijs een 98 procent nieuwe machine. Voor ons is dit daarom zeker geen eenmalig iets. We zien dat er vanuit de markt vraag naar is en dat het resultaat de moeite gewoon waard is.’
Op de foto’s is te zien hoe de revisie van deze kolos stap voor stap in z’n werk ging.