Beco bouwt triple-giek op Volvo EC750EL

 

Lees verder 

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen

Lek Sloopwerken uit Woerden verving een Volvo EC700C door een Volvo EC750EL. Beco in Vianen tekende voor de triple-giek en de ombouw. Dat was een proces van zo’n vier maanden lassen en schroeven.  

 

Lek sloopwerken, dat dit jaar 12,5 jaar bestaat, investeert momenteel behoorlijk in het machinepark. Jongste aanwinst is een nieuwe 100-tons Volvo EC750EL. Deze werd in de eerste plaats aangeschaft voor de sloop van een energiecentrale met veel zware en diepe funderingen in Buiksloterham te Amsterdam. Eind december 2020 werd de basismachine geleverd bij ombouwer Beco, sinds mei 2021 draait de machine met de speciaal gebouwde triple-giek.

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen

Beco bouwt triple-giek op Volvo EC750EL van Lek Sloopwerken. 

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen

Elke opdracht die binnenkomt begint met tekenwerk, ofwel de engineering. Wat wil de klant, welke krachten komen hierbij los, en hoe moet de giek eruit komen te zien om daaraan te voldoen? 

Stikstofemissie

Om de stikstofemissie te beperken zocht de sloopondernemer een nieuwe machine die voldoet aan de strikte Stage V-eisen. ‘Deze Volvo stoot 90% minder stikstof uit dan de voorganger. De fabrikant maakt dat ook aantoonbaar met een bevestiging op papier. Wij willen een duurzaam sloopbedrijf zijn; dat is ook de reden waarom ik machines nu nieuw koop. Stikstofuitstoot is heel belangrijk nu, maar zeker in de toekomst’, zegt Maarten Lek.

 

Groot, zwaar en bijzonder

Later gaat de machine naar de zeesluis in Terneuzen, een project waar Lek Sloopwerken ook een Liebherr 980 zal gaan inzetten. Deze machine wordt eveneens door Beco omgebouwd. Lek ziet de komende jaren voldoende grotere klussen op zich afkomen om deze miljoeneninvesteringen nu door te zetten.

 

‘Wij zijn intussen specialist in zulke zware en grote infrastructurele werken, vooral diep, onder water of op grotere afstand. De orderportefeuille loopt nu met grote klussen tot in 2023. Groot en zwaar werk. Wij willen daarbij betrouwbare, zuinige en duurzame machines hebben. De tijd moet niet stil komen staan in je machinepark.’

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen.

Het ontwerpproces is vaak al begonnen voordat de basismachine bij Beco staat. Eventueel kan men dus al beginnen met de bouw van de giek, en dat begint met het in huis snijden van plaatstaal, variërend van zo’n 35 mm dik tot 12 mm dik.

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen

Los van het staalwerk zijn er tal van onderdelen nodig, denk aan hydrauliekslangen, een automatisch smeersysteem, Prolec veiligheidssysteem, sproei-installatie, een OilQuick-snelwissel. Die onderdelen komen veelal in pakketten binnen. 

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen

Los van het bouwen van de giek, modificeerde Beco de bovenwagen van de Volvo 750 zodat deze de krachten van de langere giek kan opvangen. Volvo heeft Beco hiervoor geaccrediteerd zodat de fabrieksgarantie behouden blijft. 

Positieve flow

Ook standaard rupsgraafmachines in het middensegment ruilt Lek daarom momenteel in voor nieuw. Dat die investeringen mogelijk zijn, brengt een positieve flow met zich mee. Lek: ‘Dankzij die mooie werken en interessante machines hebben we eigenlijk geen probleem om medewerkers te vinden.’

 

Combi Volvo-Beco

Lek koos voor de combi Volvo met Beco-giek omdat het bedrijf daar positieve ervaringen mee heeft vanuit een Volvo EC700C met Beco HRD-giek die in 2014 nieuw werd geleverd. ‘Die heeft nu bijna 10.000 uur zonder problemen gedraaid; ook de modificaties van Beco hebben in die tijd nul problemen veroorzaakt. Dus dat is mede een reden waarom we nu wederom voor Volvo en Beco gekozen hebben’, legt eigenaar Maarten Lek uit.  

Lek Sloopwerken uit Woerden en Beco uit Vianen

Naast al het staalwerk en hydrauliek komt er ook elektronica aan te pas. Hier werkt een monteur aan het opbouwen van de gieksensoren die veilig werken met de sloopmachine mogelijk maken. 

Sloopgigant Lek

Beco werkt zoveel mogelijk met originele onderdelen van de betreffende fabrikant, in dit geval dus Volvo. De 230 mm hefcilinders bijvoorbeeld zijn door Volvo geleverd en afkomstig van een 750 HRD.  

Sloopgigant Lek

Het extra contragewicht wordt Volvo-grijs gespoten in de inpandige spuiterij. Beco maakt gebruik van een extreem zware heftruck om zulke lasten, in dit geval 12 ton, gemakkelijk te kunnen verplaatsen. Op de achtergrond de transportbokken voor de giek.  

De diepte in

Sterker nog: de 35 meter lange sloopgiek van de Volvo EC700 blijft bij Lek, ook als de basismachine op termijn weggaat. De giek blijkt na een werkzaam leven nog steeds in prima staat. De nieuwe machine is zo gebouwd dat deze straks zonder aanpassingen eventueel met de bestaande HRD-giek kan werken. Eventueel, want Lek kocht de nieuwe 100-tonner ditmaal niet om de hoogte in te gaan, maar juist de diepte. De nieuwe Volvo kreeg dan ook géén HRD-giek. De keuze voor de triple-giek op de Volvo EC750EL is simpel. Lek: ‘Omdat je daarmee met grote en zware tools de diepte in kan. Met de sloophamer kunnen we 18 meter diep komen en met de knijper op 23 meter. In de hoogte kunnen we tot 25 meter met een 7.000 kilo-tool.’  

Sloopgigant Lek

Als de basismachine gemodificeerd is en de giek klaar, dan kan het assembleren beginnen. De Volvo kan binnen staan. Bij nóg grotere machines werkt Beco soms ook op het buitenterrein. 

Sloopgigant Lek

Natuurlijk is de opdrachtgever betrokken bij het hele proces. Zodra de machine echt klaar is, kan ook machinist Tim van Boxtel kennismaken met z’n nieuwe machine waarmee hij de komende jaren aan de slag mag.

Onderwagen

Om deze dieptes te kunnen bereiken, ontwikkelde Lek de triple-giek samen met Beco. Eerst op kladpapier en schetsen. Dit werd door Beco uitgewerkt en aan Volvo voorgelegd. Na goedkeuring kon Beco door. Lek koos trouwens een standaard Volvo EC750 als basis, en niet de EC750HRD-sloopmachine. Hier zijn twee redenen voor: Volvo levert deze HRD-uitvoering niet als basismachine zonder giek, en de zware verstelbare onderwagen is voor de toepassing van Lek niet noodzakelijk. Wel verzwaarde Beco de standaard onderwagen in samenspraak met Volvo, om zo de krachten van de nieuwe giek goed te kunnen opvangen.

Sloopgigant Lek

Na zo’n 1.000 uur werk is de Volvo volledig opgebouwd en ondergaat de machine de nodige testen. Hier ook mooi in beeld is de cabine die door Beco kantelbaar is gemaakt en voorzien van valbeveiliging. 

Sloopgigant Lek

Na het testen is de machine klaar voor z’n eerste werk. Hier vertrekt de giek vanuit Vianen. De giek staat op de eerdergenoemde transportbokken. 

Sloopgigant Lek

Ook de basismachine is verder af. Duidelijk zichtbaar aan de achterkant is de bijgeplaatste plak contragewicht tussen de machinekamer en het originele contragewicht.

Partner

Hoewel Beco van oorsprong bekend is van de bakken en de dumpers, heeft het bedrijf sinds 2004 in korte tijd een vaste positie verworven in deze speciale markt voor complexe modificaties. Sinds de crisis in 2008 stijgen de omzetten in dit segment weer jaar-op-jaar tot de huidige recordniveaus. De gemodificeerde gieken gaan heel Europa door. Jacco van Heuckelum heeft de leiding over deze tak en is zowel met de technische kant als de commerciële kant bezig. ‘Het is gestaag gegroeid. Sinds 2015 zijn we partner van Volvo en Caterpillar geworden en dat heeft een boost gegeven. Ook werken we nu intensief samen met Kobelco. De juiste mensen vinden om het werk te maken is momenteel de grootste uitdaging.’

 

Tekst: Matthijs Verhagen. Foto's Geert-Yke Rusticus en Matthijs Verhagen

Demtech

Sloopgigant Lek

8/14
Loading ...