Op de kade van Kaai85 staat een splinternieuwe mobiele trommelzeef op zijn rupsbanden te glimmen in zon. De oranje-zwarte Pronar MPB 20.55gh heeft een 5,5 meter lange en 2 meter hoge trommel. ‘Uitermate geschikt voor het scheiden van afvalstoffen en het zeven van compost en stenen uit afgegraven grond. De schudzeef haalt alles er in een mum van tijd uit’, vertelt Lau Sinke naast zijn nieuwste aankoop. ‘Zulke machines waren tot voor kort in heel Zeeland nauwelijks te vinden. Bij ons vind je ze in alle soorten en maten.’
Sinke is een oude bekende in het Zeeuwse sloopwereldje. Tot voor kort was hij namelijk mede-eigenaar van de Sinke Groep, vertelt de bedrijfsdirecteur aan de 133 meter lange loskade van Kaai85 in Hansweert. Hij nam de voormalige scheepswerf Reimerswaal in 2021 over en startte er met zijn zoons Pau (27) en Lenn (20) een nieuw bedrijf. Zonder verder personeel en zonder ook maar één klant. Best spannend, maar hij had en heeft het rotsvaste vertrouwen dat het een succes gaat worden. ‘Toen ik de markt analyseerde, ontdekte ik dat er in het Zeeuwse nergens zeefmachines en slooptools boven de 12 ton machinegewicht werden verhuurd. Dus hebben we een hele batterij aan materieel gekocht en zijn gewoon begonnen.’
In de eerste plaats gaat het om slooptools met een machinegewicht van 13 tot 35 ton. Alles nieuw. Het betreft onder meer vergruizers, roteergrijpers, opbreektanden, staalscharen, betonscharen, hydraulische magneten en sloophamers. De meeste tools zijn eenvoudig met een snelkoppeling op te zetten en te verbinden met de hydraulische functies.
Er zijn ook allerlei soorten graafbakken te vinden. Verder bevat het arsenaal van Kaai85 Rental vier kranen: twee 13-tonners, een 15-tons mobiele kraan, een 30-tons rupskraan en een grote shovel. Voor de verhuur van grondverzetmachines beschikt het verhuurbedrijf over onder meer een Hitachi rupsgraafmachine ZX250-6 en een mobiele Hitachi ZX140W-6. Verder zijn er een Cat 13-tons rupsgraafmachine en een wiellader Cat 950 k beschikbaar.
Het assortiment grondzeven reikt van 2 tot 30 ton. Ze zijn geschikt voor diverse grondsoorten en verkrijgbaar in verschillende soorten en afmetingen. Er zijn klein formaat trommelzeven van 2 en 3,5 ton die zich achter de auto laten vervoeren, maar er is ook een grote rups 3-fractie schudzeef met diverse zeefmaten. Ten slotte is er de groot formaat trommelzeef op rupsen. Uitgestald naast deze machine liggen de verschillende zeeftrommels die erin passen.
De Pronar machine, alle aanbouwdelen op maat, alle bakken en Hitachi graafmachines zijn geleverd door Pladdet, waarmee Sinke al langer samenwerkt. Voor de leverancier uit Biervliet is het ook prettig om klanten te kunnen doorverwijzen die materieel alleen tijdelijk willen gebruiken.
De kleine grondzeven zijn vooral populair bij hoveniersbedrijven, infra-aannemers en boeren voor het afzeven van compost of afgegraven grond. Betonpuin gaat er soms ook doorheen. Sinke: ‘Alle grond moet tegenwoordig worden gezeefd, want heel vaak zitten er in afgegraven grond stenen. Die moeten eruit, het liefst op locatie. Want dan kun je stenen en grond apart afvoeren.’ Vooral kleinere zeefmachines waren in Zeeland voorheen nauwelijks te vinden. Met de compacte machines is vaak toch een zeefcapaciteit van 25 tot 30 kuub per uur te halen, in uiteenlopende fracties.
Verhuur van sloopmaterieel is een groeimarkt, constateert Sinke. ‘Vroeger kochten aannemers zulk materieel allemaal zelf, maar daar willen de meesten vanaf.’ Niet zo gek ook, want een beetje betonschaar of vergruizer kost al gauw enkele tienduizenden euro’s en vergt veel onderhoud. Bezit ervan is alleen rendabel als een opzetstuk voortdurend operationeel kan zijn.
In de buurlanden heeft de verhuurmarkt de laatste jaren al een forse groei doorgemaakt, Sinke verwacht dat hetzelfde ook in Nederland gaat gebeuren. ‘Zeeuwen die een kleine zeef of een slooptool nodig hadden, moesten tot voor kort buiten Zeeland zijn voor losse verhuur. Dat is nu dus niet meer nodig.’
Kaai85 Rental verhuurt materieel zowel voor korte als lange termijn. Bij langdurige verhuur gebeurt dat vaak in combinatie met een optie tot koop. Wordt de machine verkocht, dan koopt Sinke weer een nieuwe. Zo blijft het materieel zich vernieuwen.
Verhuur gebeurt uitsluitend zonder bedienend personeel. ‘Maar we helpen onze klanten wel bij het vinden van de passende tool. Mijn toegevoegde waarde is dat ik dertig jaar sloopervaring heb, dus ik weet wat je moet hebben’, zegt Sinke. ‘Advies is gratis.’
Het eerste halfjaar bestond vooral uit kennismakingsbezoeken aan honderden bedrijven in de provincie – tot net over de Belgische grens. Het resulteerde in een behoorlijke omzet in de eerste twee kwartalen. ‘De loop begint er nu in te komen.’
Het terrein dat Sinke overnam omvat veel meer dan alleen de reparatieloods en het terrein voor verhuurmaterieel. Voor een groot deel vervult de voormalige scheepswerf nog zijn oude functie. Aan het begin van de 133 meter lange loskade, die ligt aan het kanaal door Zuid-Beveland, wordt tijdens het bezoek van BouwMachines zand gelost voor Martens & Van Oord. De rest van de kade verhuurt Sinke als op- en overslagkade en als reparatiekade. In de 1,2 hectare water heeft hij vier ligplaatsen voor schepen. Tussen de kades liggen een cruiseschip en een vrachtschip afgemeerd, maar dat kan zo weer veranderen.
De reparatieloods van de voormalige scheepswerf heeft nog zijn bovenloopkranen. In de loods staat ook een flinke wals, die verhuurd wordt voor verdichting. Een rij vorkheftrucks verderop is bestemd voor de handel. Overgenomen van de voormalige scheepswerf zijn een 300-tons pers en een enorme plaatschaar, voor het snijden van staalplaat. Ze komen goed van pas, want alle reparaties en onderhoud verrichten de Sinkes in eigen huis.
Zoon Lenn is monteur en repareert geregeld beschadigde bakken of last nieuwe tanden op de betonscharen. De dag voor het bezoek heeft hij net een vrachtauto overgespoten in de grijze bedrijfskleuren van Kaai85 Rental. Met de truck kan het bedrijf materieel tot 13 ton op locatie afleveren. ‘Lenn gaat ook weleens op locatie langs om reparaties uit te voeren’, vertelt Sinke. ‘Dat is een extra service die we kunnen bieden.’ Zoon Pau neemt de commerciële kant van het bedrijf voor zijn rekening. Waar het bedrijf over vijf jaar staat? Het is op dit moment moeilijk te zeggen. ‘Het is een kwestie van aftasten, zoeken waar de behoefte ligt. Als er vraag is naar een betonprikker van 3 ton of 7 ton, dan schaf ik die aan’, zegt Sinke. ‘Ik denk dat we sowieso in een groeimarkt zitten. We krijgen nu ook al vraag uit West-Brabant en een stukje België, maar als we Rotterdam erbij kunnen pakken, doen we dat ook.’