Eerste SK400DLC-10E met sloopgiek voor Van Groningen  

KOBELCO’S ALS POSTZEGELS

 

Lees verder 

Sloopgiek voor Van Groningen

Van Groningen Sloopwerken uit Middelharnis heeft recentelijk een Kobelco SK400DLC-10E graafmachine met sloopgiek in gebruik genomen. Het bedrijf heeft hiermee de primeur, want het is de allereerste Kobelco UHD-sloopmachine die importeur Kemp in ons land afleverde. En tevens de eerste van het type SK400DLC in de Benelux.

 

Aan de Bekkerslaan in Maassluis wijken portiekflats voor moderne eengezinswoningen. Het is een trend die John van Groningen vaker ziet in zijn werkgebied rondom Rotterdam. En dat levert de komende jaren sloopwerk op, zo verwacht hij.

 

Van Groningen is al langer actief in dit type, iets hoger, sloopwerk. Tot voor kort zette de ondernemer hiervoor een Kato HD 1435 met sloopgiek in. Deze machine werd jaren terug gebruikt aangekocht en raakt intussen op leeftijd. Vanuit opdrachtgevers komt bovendien steeds vaker de vraag naar machines met een schone dieselmotor, dus maakte Van Groningen het plan om te investeren in een opvolger. ‘Die Kato was met 30 ton en 18 meter giek ook net te licht geworden voor ons huidige werk, blikt Van Groningen terug. De nieuwe machine zou naast een Stage V-motor dan ook over iets méér capaciteit en extra hoogtebereik moeten beschikken.

John van Groningen - Kobelco met sloopgiek

John van Groningen (midden) heeft de primeur met de eerste Kobelco met sloopgiek die importeur Kemp in Nederland afleverde. Links machinist John van der Zee, rechts verkoper Koos Spierenburg.

De Kobelco SK400DLC-10E

De Kobelco SK400DLC-10E werkt in Maassluis met een Verachtert-schaar. Met een gewicht van 2,5 ton haalt Van Groningen zo de maximale productie in combinatie met een bereik van 24,7 meter.

Postzegelverzameling 

De gedachte om de Kato in te ruilen had Van Groningen al langer. In het voorjaar van 2021 kwamen er een paar dingen samen. De sloper was toen ook bezig op een werk in Rockanje, met de sloop van een paar bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. Die bleken taaier dan gedacht, waarop Van Groningen besloot om door te pakken. ‘Ik heb toen een 50-tons Kobelco SK500 met 5-tons hamer gekocht voor die bunkers. En tegelijk ook deze SK400 besteld.’

 

De sloper heeft al bijna twintig jaar lang een goede relatie met Kobelco-importeur Kemp. Voor eigenaar John van Groningen was het daarom geen vraag welk merk de nieuwe sloopkraan zou gaan leveren. Van een 1-tonner tot de 50-tonner, Van Groningen zet intussen een heel arsenaal van zeven verschillende types Kobelco in. ‘Het is eigenlijk net een postzegelverzameling. Ik wil ze allemaal hebben’, lacht Van Groningen, die merkt dat de vele verschillende gewichtsklassen in het machinepark hem erg veel flexibiliteit brengen. ‘Het voordeel is dat wij al onze machines met eigen transport kunnen verzetten. Zo heeft ook de SK500 bijvoorbeeld nog geen seconde stilgestaan. Er is altijd wel een werk waar die vooruit kan om bijvoorbeeld de funderingen te rooien.’

Van Groningen

De machine werd in maart besteld en in oktober in bedrijf gesteld. Met name het opbouwen en overspuiten ging als de brandweer, omdat Van Groningen aan de slag wilde. 

Van Groningen

Machinist John van der Zee is na de eerste weken vol lof over de manier waarop de Kobelco in de fabriek als sloopkraan is gebouwd, over de details zoals deze wegklapbare beveiliging, en over de stabiliteit en capaciteit.

Compleet af-fabriek

Het vertrouwen in het merk Kobelco was er dus al. Het feit dat Kobelco de SK400 als volledige sloopmachine inclusief lange giek af-fabriek kan leveren, sprak de sloper nog eens extra aan. ‘We hebben nooit een echt technisch probleem gehad met de Kobelco’s. Ze doen het goed. Doordat de SK400 als sloopmachine compleet af-fabriek is geleverd, heb je niet te maken met een ombouwer. Ik heb er zelf een hekel aan om machines achteraf te gaan veranderen en aanpassen. Dan krijg je lekkages en is het niet meer origineel. We hebben nu gewoon drie jaar garantie en één aanspreekpunt voor de hele machine. En bij Kemp weten ze precies wat wij nodig hebben.’

 

Zo bestelde de importeur de SK400 al met een onderwagen die af-fabriek, als optie, volledig dichtgemaakt is met beplating. Zaken als de kantelcabine met veiligheidsrekken, sproeileidingen voor de stofbestrijding en de twee gieken met snelwisselsysteem levert Kobelco standaard op de SK400. Die komt af-fabriek dus compleet als sloopmachine aan. Voor verdere praktische wensen en details mocht ook machinist John van der Zee meedenken bij de opbouw. Dan moet je vooral denken aan extra werklampen rondom. ‘Er waren weinig aanpassingen nodig. Wel wilde ik de waterleiding van de stofbestrijding graag iets anders, de aansluiting zit nu onderop en er zit een kraantje tussen. Het is misschien een simpel detail, maar wanneer je nu de slang loskoppelt, loopt niet de hele leiding leeg in je broekzak. Dat is toch prettig.’

Van Groningen

De machine is in Nederland op 900mm rupsplaten gezet, wat tamelijk uniek is in de sloop. De standaard hydraulisch verstelbare onderwagen is daarom iets begrensd zodat deze niet meer maximaal inschuift.

Van Groningen

De onderwagen is uitgevoerd in sloopspecificaties met deze dichte beplating in het rijwerk. Dat is af-fabriek leverbaar, maar wel optioneel.

Snel geleverd

De machine kon meteen aan de slag om een blok met zeventig woningen te slopen voor woningcoöperatie Maasdelta. Een klus die in de derde week van november 2021 klaar moet zijn. Van Groningen kocht de machine dan ook met die planning in gedachte. In maart 2021 werd de handtekening onder het koopcontract gezet, met de belofte dat Kemp de machine in oktober zou afleveren. Ondanks de oplopende levertijden en het gegeven dat de machine niet op voorraad was bij Kobelco Europe, en dus uit Japan moest komen, werd die belofte niet gebroken.  

 

Wel stond er flinke druk op om de machine tijdig bij Van Groningen te krijgen. ‘Ongelooflijk hoe snel de machine in De Meern is klaargemaakt. Petje af voor die gasten’, blikt Van Groningen terug. Na aankomst in de haven stond de sloopkraan binnen een paar weken op het werk in Maassluis. In die periode werd de machine volledig overgespoten in de gele bedrijfskleur en afleveringsklaar gemaakt. Naast de verandering van kleur werd de Kobelco ook getrakteerd op een extra laag blanke lak.

Van Groningen - sloopgiek

De sloopgiek valt op door deze constructie, die maakt het mogelijk dat de giek compact opbouwt voor transport.

Van Groningen

Van Groningen heeft zowel deze sloopgiek als een graafgiek bij de machine. Uitwisselen gaat snel dankzij het wisselsysteem van Kobelco, waarbij je de slangen vanaf de grond kunt koppelen.

Brede platen

Het opbouwen bestond voornamelijk nog uit details zoals de treeplanken rondom. En uiteraard de snelwissels. Van Groningen kocht de machine met een CW40-snelwissel, en een CW55s op de korte graafgiek. Overstappen op een S-snelwissel met automatische hydrauliekkoppelingen is wel iets dat de ondernemer voor de toekomst overweegt.

 

Wel een noemenswaardige verandering: de importeur verving op wens de originele rupsplaten voor bredere. De 900 millimeter brede rupsplaten zijn zelfs voor Nederlandse begrippen uitzonderlijk in de sloopsector. Af-fabriek levert Kobelco standaard 600 mm, en optioneel maximaal 700 of 800 breed. Importeur Kemp verving deze originele platen voor de bredere exemplaren, die meteen werden afgeschuind.  

 

‘Ook hebben we de onderwagen iets aangepast om de brede platen kwijt te kunnen’, legt verkoper Koos Spierenburg van Kemp uit. Begrenzers voorkomen dat de hydraulisch verstelbare onderwagen te ver inschuift, dan zouden de brede rupsplaten immers de draaikrans kunnen raken. Dankzij die verstelbare onderwagen kan de machine nog prima op transport ondanks de breedte. Van Groningen koos voor de brede rupsplaten vanwege de stabiliteit. ‘We zitten veel op klei en veengrond. Bijvoorbeeld in de Krimpenerwaard. Dan heb je die brede rupsen echt nodig om boven te blijven’, legt machinist John van der Zee uit.

Kobelco Van Groningen

De slangen zitten bij het koppelstuk allemaal aan de zijkant van de giek zodat je er prima bij kunt vanaf de grond, wanneer je de giek wilt afkoppelen. 

Kobelco Van Groningen

Dankzij de lange relatie tussen Kemp en Van Groningen weten beide partijen wat ze aan elkaar hebben. De importeur levert de machines in vertrouwen af volgens een bepaalde standaard, ook al is niet alles tot in detail vastgelegd. Een voorbeeld zijn deze rvs-instaplijsten. 

Veiliger 

De machine blijkt dusdanig stabiel dat het op deze klus met middelhoog sloopwerk niet eens nodig is om de onderwagen breed te zetten. En daarmee beantwoordt de SK400 aan de behoefte van Van Groningen: een stabiele sloopmachine die compleet af-fabriek is geleverd en mede daardoor ook snel aan het werk kon.  

 

Machinist John is na de eerste weken inzet ook goed te spreken over de details. ‘De machine is sterk. Dat komt denk ik door de bouw van de giek met de cilinder onder de stick. De andere cilinders zitten juist naast de giek en hierdoor kun je ‘m ver intrekken voor transport. Dan is de sloopgiek nog maar twee meter hoog en kan die makkelijk op de dieplader. De slangen zitten bij het koppelstuk allemaal aan de zijkant van de giek zodat je er prima bij kan vanaf de grond wanneer je de giek wilt afkoppelen. Dit is nu de vierde sloopkraan waar ik mee werk en dat heb ik op andere sloopmachines niet eerder zo gezien. Dit werkt veel veiliger omdat je de snelkoppelingen makkelijk los kunt maken vanaf de grond als je van giek wisselt. Ook kun je goed bij de pennen.’

 

Tekst en foto’s: Matthijs Verhagen


Kaai85 Rental


Kobelco Van Groningen

9/11
Loading ...