Lees verder
Onlangs leverde E&R Stessen de eerste Hydrema mobiele graafmachine met een Stage V-motor in Europa af. Eind februari kondigde Hydrema aan haar lijn mobiele graafmachines, bestaande uit vier modellen, te voorzien van Stage V-motoren. Hierbij werd niet alleen de Stage IV-motor vervangen door een nog schoner exemplaar, tevens nam Hydrema de machines grondig onderhanden en verfijnde ze nog meer.
Door het relatief kleine leveringsprogramma van Hydrema, bestaande uit graaflaadcombinaties, knikdumpers, mobiele graafmachines en machines voor defensie, slaagt de Deense fabrikant erin zijn machines altijd up-to-date te houden en uit te rusten met de nieuwste snufjes.
Sinds 2017 draaien de eerste MX-mobiele graafmachines van Hydrema in Nederland, terwijl het Deense merk al sinds 1959 bestaat. Begonnen is men met de productie van hydraulische mestladers achterop tractoren. In de loop der jaren heeft men zich toegelegd op de productie van knikbestuurde graaflaadcombinaties.
Door in de jaren ‘90 het Oost-Duitse Weimar over te nemen, voegde Hydrema de eerste rups- en mobiele graafmachines toe aan het leveringsprogramma. In deze periode heeft Abemec in Veghel geprobeerd Hydrema in Nederland aan de man te brengen, dit is toen echter niet gelukt.
Tijden veranderen en de afgelopen jaren zijn bijna 25 mobiele Hydrema’s in Nederland verkocht. Zaken die bij veel andere fabrikanten als optie leverbaar zijn, zijn bij een Hydrema standaard af-fabriek gemonteerd. Tevens zijn bijna alle bedenkelijke opties af-fabriek leverbaar waardoor een dealer slechts enkele kleinere details hoeft op te bouwen.
Een Hydrema is een echte ‘componenten-machine’. Dit wil zeggen: de fabrikant koopt de componenten in bij bekende spelers, zoals motoren bij Cummins, hydrauliek bij Bosch-Rexroth, assen en transmissie bij ZF, joysticks en (tiltrotator-)besturingssystemen bij SVAB. Hydrema verschuilt dan ook niet de originele onderdeelnummers van deze fabrikanten onder eigen ‘Hydrema-nummers’, overal zitten de originele plaatsjes op, waardoor klanten en dealers eenvoudig onderdelen kunnen verkrijgen.
Het mobiele-graafmachinegamma van Hydrema bestaat uitsluitend uit compacte machines. Doordat deze machines vanaf een leeg blad papier zijn ontworpen, zijn ze uitgekiend opgebouwd. De MX14-G, MX-16-G, MX17-G en MX18-G hebben een eigengewicht van 15 tot ruim 20 ton, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De zwenkradius aan de achterzijde bij de kleinste machine bedraagt slechts 1.550 mm, bij de grootste is het nog altijd maar 1.700 mm.
Hydrema bouwt haar machines op via het bouwdoos-principe. Alle machine beschikken over dezelfde bovenwagen met dito componenten zoals motor en hydrauliek, echter met verschillende zwaartes aan contragewichten. Zo beschikken de MX14-G, MX16-G en MX17-G over dezelfde gieken en lepelstelen, de MX18-G beschikt over langere giek.
Met de MX G-serie heeft Hydrema de stap gezet van Stage IV naar Stage V-motoren om aan de laatst geldende emissie-eisen te kunnen voldoen. Hiervoor maken ze gebruik van 4-cilinder Cummins motoren die voorzien zijn van DOC, DPF en SCR met AdBlue, maar zonder EGR. De Stage V-motoren zijn met 129 kW (175 pk) circa 5% krachtiger geworden ten opzichte van hun voorgangers. Het koppel is echter met 15% toegenomen tot 780 Nm bij 1.500 omw/min. Het volume van de AdBlue-tank is gestegen van 19 naar 31,5 liter. Hiervoor is wel de brandstoftankinhoud iets verminderd van 300 naar 280 liter.
De nieuwe pompregeling zorgt voor een optimale hydraulische opbrengst, zonder dat de motor overbelast raakt. Tevens nam Hydrema het zwenksysteem onderhanden, deze beschikt over een eigen zwenkpomp. Het systeem is voorzien van een ‘soft-start’-functie, waardoor er zonder schokken zeer fijn gezwenkt kan worden.
Bijna alle modellen beschikken standaard over een nieuwe elektronisch geregelde rijmotor. Alleen bij de MX14-G is dit een optie. De nieuwe rijmotor is krachtiger en voorzien van een automatische retarder. Samen met de nieuwe pompregeling en cruisecontrol levert dit optimale prestaties en comfort tijdens het rijden op de weg.
Standaard zijn nu ook alle MX G-serie modellen voorzien van een tweede hydraulische extra functie die tot 100 liter/min kan leveren. Het automatische SKF-smeersysteem smeert nu naar behoefte, dat wil zeggen: het herkent zelf wanneer de machine werkt of rijdt en past hier de smering op aan.
De massaschakelaar wordt bij de MX G-serie automatisch bediend en beschermt zo het AdBlue-systeem. De machinist hoeft niks te doen, het systeem schakelt zelf af. In noodgevallen kan de machinist nog altijd zelf de stroom onmiddellijk afschakelen via een schakelaar in de cabine. Deze zit naast de deur en is ook vanaf het maaiveld te bedienen.
De cabine heeft Hydrema grondig aangepakt. De al zeer luxe en comfortabele cabine is uitgebreid met vier led-werklampen voorop, bij de deur is er in-/uitstapverlichting die op afstand bediend kan worden. In de cabine zijn twee USB-aansluitingen geplaatst voor het eventueel opladen van een mobiele telefoon. De capaciteit van de airconditioning is aangepast, net als de toegang voor onderhoud van het systeem. De armleuningen zijn nu multi-verstelbaar en optimaal instelbaar voor de machinist. Ook is de lichte ‘besmettelijk’ interieurkleur vervangen door antraciet.
Niet alleen de hardware heeft Hydrema aangepakt, ook de software. Zo is de machine voorzien van een hoeksensor, deze ondersteunt de ‘soft start’-functie van de bovenwagen. Daarnaast zijn de hellingshoeken op het display afleesbaar. Ook kan de startsnelheid van de extra functies op de joysticks worden ingesteld, iets dat heel nauwkeurig luistert tijdens het werken met een draaikantelstuk.
Daarnaast heeft Hydrema de MX G-serie ook nog eens optisch onder handen genomen. Zo is de machine voorzien van zwarte cilinders en zwarte vlakken op de bovenwagen met de opschrift ‘G-series’. De standaard hijshaak op het drukstuk is opgewaardeerd van 7,5 naar 12 ton.
Ondanks dat de Hydrema’s rijk zijn uitgerust, zijn nog enkele nieuwe opties af-fabriek leverbaar, zoals: een twee-krings hydraulisch aanhangwagenremsysteem, een 360-gradencamera, zeven led-werklampen (drie op de lepelsteel, twee op de giek en twee achter op de cabine).
Mark Geurts van Mark Geurts Grondwerken in het Brabantse Heesch nam als eerste een Hydrema MX G-serie mobiele graafmachine in gebruik. Het bedrijf bestaat sinds 1945 en is opgericht door opa Marinus. Hij werd opgevolgd door vader Tini en in 2012 door Mark. Al die jaren zijn de Geurtsen werkzaam geweest in het grondverzet.
Mark beschikt naast de nieuwe Hydrema over een Caterpillar 930G wiellader en een Ginaf 6x6 containerwagen. Hiermee verricht hij grondwerken voor bedrijven en particulieren. Tevens wordt er zand, grind, grond en gebroken puin verkocht en geleverd. Daarnaast is Geurts nog actief met het verhuren van containers.
Omdat de vorige mobiele graafmachine van Mark Geurts op de nominatie stond om vervangen te worden, ging Mark zich informeren in de markt. ‘Nadat ik de specificaties van diverse mobiele graafmachines had bekeken en vergeleken, spraken die van Hydrema mij het meeste aan: een compacte machine met hoge capaciteiten. Technisch is Hydrema zeer vooruitstrevend en ze maken gebruik van bekende componenten’, aldus Mark Geurts. ‘In eerste instantie had ik een Stage IV-machine laten offreren, echter met de blik op de toekomst zou een Stage V-machine beter bij ons bedrijf passen, want dan zijn we de komende jaren voorzien van een moderne machine die aan de laatste emissie-eisen voldoet.’ Met het uitstel naar een Stage V-machine kreeg Geurts tevens de primeur.
In de werkplaats van E&R Stessen in Heerlen is de machine van Mark Geurts volledig naar wens opgebouwd. Zo is de machine voorzien van een Engcon EC219 draaikantelstuk met vaste opname aan de bovenzijde en CW30 aan de onderzijde. Deze is tevens voorzien van de EPS-rotatiesensor die aangesloten is op het Makin’ 3D gps-machinebesturingssysteem.
Kunststofspatborden, versterkt met traanplaat en een treeplank op de spatborden van de achteras, aanhangwagenknobbel op het schuifblad, compleet met elektrische en hydraulische aansluitingen. Slangbreukbeveiliging op de bakcilinder, giekvering op de verstelcilinder, 2,75 meter brede assen voor meer stabiliteit, ruitenwisser op het dak, vermaken van de klapbare gereedschapskisten tot schuiflades, sluitstrippen en een hijsoog aan de binnenzijde van de lepelsteel. Tevens zijn de Nokian GroundKare 650/45-22,5 banden van de vorige machine overgezet op de nieuwe machine.
Eric Stessen van E&R Stessen weet met trots te vertellen dat er nog meer MX G-serie machines worden uitgeleverd: ‘Naast de MX17-G bij Mark Geurts leveren we de komende tijd nog een viertal verschillende machines uit de nieuwe MX G-serie uit. Waaronder een nieuwe MX 17-G aan Bert Commandeur in Wieringerwerf, die hiermee zijn tweede Hydrema in gebruik neemt.’ Voor de verhuur beschikt Stessen over een Hydrema 912G knikdumper, een MX16 en MX17 mobiele graafmachines. Deze worden tevens ingezet als demomachines.
Tekst en foto’s: Roger van Nispen