Doosan_383
Kubota-importeur Meerman: ‘Minder uitstoot en lage investering’:

Mini op lpg in aantocht

 

Lees verder 

De eerder door Kubota aangekondigde 1,8-tons minigraafmachine op lpg is nu daadwerkelijk in aantocht. Importeur Meerman draait momenteel proef met een eerste demonstratiemodel. De verwachting is dat de serieproductie na de zomer van 2021 begint, zodat de eerste lpg-machines begin 2022 in Nederland leverbaar zijn.

 

Meerman heeft hoge verwachtingen van de lpg-minigraver. Commercieel directeur Koen Meerman: ‘Met de Q-Lectra hebben we al een elektrische machine in ons assortiment. Daar komt de KX019-4 op lpg nu bij. Naast de gangbare dieselmodellen, kunnen klanten straks kiezen welke machine het beste bij hen past.’ Lpg is vooral interessant voor gebruikers die op zoek zijn naar een graafmachine die minder uitstoot en stiller is dan een dieselmodel, en tegelijkertijd goedkoper is dan een elektrische machine. ‘De roetuitstoot is met lpg 99 procent minder dan bij diesel, de stikstofwinst is 95 procent’, aldus Meerman.

Kubota kx019 4 lpg
Kubota kx019 4 lpg

De lpg-fles kan volgens Meerman binnen enkele minuten worden verwisseld.

Langer draaien

Voordeel vergeleken met een elektrische machine is ook dat op een lpg-fles langer kan worden gedraaid dan op een acculading. Koen Meerman: ‘Kubota gaat uit van 6,5 uur draaitijd op één gasfles, maar dat is een gemiddelde bij volle belasting. Je kan er gerust vanuit gaan dat je op één fles een volledige werkdag kunt draaien.’

 

De KX019-4 komt rechtstreeks met een lpg-aansluiting uit de fabriek. Dit betekent dat de machine volledig Stage V-gecertificeerd is, en dat vanuit Kubota de gebruikelijke fabrieksgarantie en service worden verstrekt. De eerste indrukken met de demo-machine zijn volgens Meerman goed. ‘De machine werkt hetzelfde als een model op diesel. Qua draaien merk je geen enkel verschil, het is alleen stiller.’

 

Statiegeld

De gasfles in de machine is binnen enkele minuten te verwisselen. Volgens Meerman zijn gevulde flessen volop verkrijgbaar bij leveranciers in het hele land. Dit werkt met een statiegeldsysteem, waardoor een gebruiker uitsluitend de inhoud betaalt en niet de fles zelf.

 

Meerman is blij dat Kubota een mingraver op lpg heeft ontwikkeld. ‘Je ziet toch dat de Europese regelgeving achterloopt op wat steden, gemeenten en regio’s vragen, zeker in Nederland. Maar ook in andere landen stelt de overheid steeds scherpere eisen aan de beperking van uitstoot en geluid. Zo is deze lpg-machine mede ontworpen door vragen van het stadsbestuur van Parijs. Daar hadden ze behoefte aan een mini-graafmachine die stiller is en minder uitstoot. En deze vraag zie je in veel meer stedelijke gebieden, ook in andere landen.’

Kubota sensor

Een sensor houdt bij hoeveel lpg nog in de fles zit.

Kubota kx019 4 lpg

Een Kubota op lpg in volle actie bij het opbreken van een straat.

Aardverschuiving

Dat Kubota met een KX019-4 op lpg komt, kan zeker in Nederland een kleine aardverschuiving gaan veroorzaken, verwacht Meerman. ‘De KX019-4 is ons meest verkochte model. In 2020 hebben we er meer dan 200 van afgeleverd. De machine wordt vooral veel gebruikt bij het aanleggen van kabels, en daarnaast door hoveniers.’

 

Kijkend naar de kosten voor de gebruiker, is een lpg-machine weliswaar duurder dan een dieselmodel, maar goedkoper dan een accu-elektrische variant. Vergeleken met diesel is de lpg-minigraver ongeveer 20 procent duurder, zegt Meerman desgevraagd.

 

Canopy-uitvoering

In eerste instantie zal de lpg-versie van de KX019-4 uitsluitend leverbaar zijn in een canopy-uitvoering. Dit heeft onder meer te maken met de ruimte die moet worden gevonden voor de gasfles. Meerman gaat er vanuit dat in de wat verdere toekomst ook een model met een gesloten cabine zal worden ontwikkeld.

Kubota komt met nieuwe U10-5

Kubota heeft de komende maanden meer nieuws in petto. In de tweede helft van 2021 komt de nieuwe U10-5 op de markt, als vervanger van de U10-3. De 1-tons minigraver is na de KX019-4 in Nederland het populairste model.

 

‘We zijn heel blij met deze update’, zegt Koen Meerman. ‘De belangrijkste verandering is dat bij de U10-5 de bedieningshendels ergonomisch geplaatst zijn, aan de zijkant in plaats van aan de voorzijde.’

 

De machine wordt voorzien van het anti-diefstalsysteem van Kubota, bestaande uit een startonderbreker en een gecodeerde sleutel. ‘Dat is een echte plus voor zo’n lichte machine, ook omdat je de machine hiermee aantrekkelijker kan verzekeren tegen diefstal.’ Meerman verwacht de eerste nieuwe U10-5-modellen in september 2021 uit te leveren.

 

Naast de U10-3 wordt ook de lichtere K008-3 vernieuwd. Hiervoor komt de K008-5 in de plaats. Deze machine houdt wel frontbediening, maar wordt eveneens uitgerust met het genoemde anti-diefstalsysteem.

 

Kubota biedt haar kleinste rupsdumper nu ook elektrisch aan. De 758 mm brede KC70H-4E is volledig accu-elektrisch aangedreven. ‘Alleen de ouderwetse kruiwagen is schoner en stiller’, aldus Meerman.


Kubota U10-5

Tekst: Boudewijn Warbroek. Foto’s: Meerman.

BMWT

Kubota: mini op lpg in aantocht

6/22
Loading ...