Het niet doorgaan van de TKD wil allerminst zeggen dat innovaties in de materieelsector tot stilstand zijn gekomen. Integendeel. ‘Corona heeft her en der onmiskenbaar invloed gehad op omzetten en op de levering van onderdelen, maar op de innovatiekracht in de branche heeft het zeker géén rem gezet’, meent BMWT-directeur Jan Hommes.
Vooral bij de verduurzaming van materieel is een doorbraak zichtbaar, meent Hommes. ‘Iedereen is aan het schakelen op het gebied van verdere verduurzaming. Wat wordt er gevraagd, en wat kan ik zelf doen? Die vragen worden steeds vaker gesteld.’ De Europese wetgeving is leidend voor fabrikanten, weet Hommes. ‘Nederland loopt hier op onderdelen op vooruit. Je ziet leveranciers inspringen op de vraag naar duurzaam materieel. Maar het ombouwen van bestaande machines blijft natuurlijk relatief duur. Hopelijk rollen elektrische machines over een aantal jaren in steeds grotere aantallen rechtstreeks bij fabrikanten van de band. Dat is wel mijn verwachting.’
Hommes vindt wel dat de verwachtingen bij de overheid vaak te hoog zijn. De omslag naar emissiearm of emissievrij werken heeft tijd nodig, benadrukt hij. ‘Daar hebben we met elkaar ook een routekaart voor afgesproken. Maar de overheid lijkt soms alleen maar sneller te willen. Daarmee doet zij de sector geen recht. Neem de elektrische auto’s als voorbeeld. Ook daarbij heeft het jaren geduurd voordat er een product was dat voldoet aan technische veiligheidseisen en aan de gebruikswensen. Bij bouwmaterieel kan dit ook niet van de ene op de andere dag.’ Om die reden is het zonde dat de overheid Stage V niet altijd lijkt te accepteren als goede tussenoplossing, betoogt Hommes. ‘We moeten oppassen dat we de Stage V-motoren niet als kind met het badwater gaan weggooien.’ Hommes ziet overigens ook veel innovaties die het veilig en ergonomisch verantwoord werken bevorderen. ‘De aandacht daarvoor gaat onverminderd door, en dat is een goede zaak.’
Tekst: Boudewijn Warbroek. Foto: BMWT/Koos Groenewold.
De TKD-organisatie begint dit najaar met de voorbereiding van de beurs in juni 2022. Nadat de editie van 2020 vanwege de Corona-crisis eerst moest worden verplaatst naar 2021 en om dezelfde reden vervolgens helemaal moest worden afgelast, staat het organiserende comité van Bouwend Nederland, BMWT en Cumela te trappelen om er volgend jaar een extra mooie editie van te maken. ‘Veel mensen snakken ernaar om elkaar weer te ontmoeten op een beurs als de TKD. Aan ons zal het niet liggen’, zegt BMWT-directeur Jan Hommes. De TKD 2022 zal weer worden gehouden in Almere, maar op een andere plek dan de drie vorige TKD’s. De gemeente Almere heeft de locatie van de edities 2018, 2016 en 2014, Nobelhorst, nodig voor woningbouw. Jan Hommes: ‘We zijn met de gemeente Almere in gesprek over een andere locatie, en we gaan er vanuit dat dit gaat lukken. Almere wil ons graag helpen, en wij willen graag in Almere blijven. Dus we gaan elkaar ongetwijfeld vinden. De samenwerking met de gemeente Almere is uitstekend.’