‘De markt moet de handen ineenslaan, dan krijgen we inkoopvoordeel’

Van der Spek komt met elektrische Hyundai

 

Van der Spek lanceert op korte termijn zijn eerste accu-elektrische Hyundai-rupsgraafmachines. Samen met UMS en in opdracht van GMB en Voorbij Funderingstechniek zijn respectievelijk een 28-tons HX260AL en een 8,5-tons HX85A omgebouwd. Hyundai is nauw bij het hele proces betrokken. Directeur Jan Nolles van Van der Spek vindt dat in de sector veel meer moet worden samengewerkt om écht te kunnen verduurzamen.

Lees verder 


Nolles verwacht de eerste twee machines rond de bouwvak te kunnen afleveren. De machines worden uitgerust met verwisselbare accupakketten. De batterijen kunnen worden gekocht, geleaset of gehuurd.

 

‘Voor het verhuren van de accupakketten gaan we een samenwerking aan met een externe partij’, legt Nolles uit. ‘Klanten kunnen ervoor kiezen om de batterijen te huren op het moment dat ze deze nodig hebben. Zelf aanschaffen is dan niet meer nodig, dat scheelt enorm in de kosten. Bovendien kan deze externe partij de accu’s elke dag op locatie komen verwisselen.’

 

Brandstof

De omgebouwde accu-elektrische HX260AL is zo’n 200.000 euro duurder dan het dieselmodel: 350.000 euro om ongeveer 160.000 euro. ‘Wij gaan uit van een prijs zonder accu’s’, zegt Nolles. ‘Als je een dieselmachine koopt, reken je de brandstof er ook niet bij. Dat is een aparte kostenpost, die je als klant daarom ook niet bij je investering hoeft op te tellen – zeker niet als je besluit om accu’s te gaan huren. De accu is je brandstof, zo moet je het zien. En het prijsverschil moet je doorberekenen aan de opdrachtgever.’

 

Als het aan Nolles ligt, gaat de sector veel meer samenwerken. ‘Iedereen is bezig om zijn eigen oplossing te bedenken. Maar laten we de handen nu eens ineenslaan. Als je tien of twintig orders krijgt voor het ombouwen van een machine, moet je eens kijken wat dit met de prijs doet. Dat gaat grote inkoopvoordelen opleveren. En die voordelen gaan rechtstreeks ten goede komen aan de klant. Van der Spek is bereid om daar heel transparant over te zijn, zodat klanten zelf kunnen zien dat ze direct profiteren van de inkoopvoordelen bij grotere aantallen machines. Wij zijn bereid om dat voordeel volledig door te geven aan de klant. Maar dan moeten partijen gaan samenwerken. Bestel samen tien, twintig of vijftig machines, en zie dan wat het effect is op de prijs.’

Hyundai

In overleg met Van der Spek worden bij UMS de dieselmotor en -tank uit de om te bouwen Hyundai’s verwijderd.

Hyundai

De accupakketten komen achter op de machine te liggen. Van der Spek gaat met een externe partij samenwerken om batterijen aan gebruikers te verhuren. ‘De accu is je brandstof, zo moet je het zien.’

Vulpistool

In het verlengde hiervan houdt Nolles een krachtig pleidooi voor het gebruiken van dezelfde batterijen, zodat de accu’s van verschillende machinemerken onderling uitwisselbaar worden. ‘Een dieselvulpistool is bij elke brandstofleverancier toch ook hetzelfde? Moet je je voorstellen dat je verplicht zou zijn om telkens bij dezelfde leverancier te tanken omdat anders het vulpistool niet past; dat zou toch ook niemand accepteren? En wat denk je van een andere accu op iedere machine op je werk? Dat wordt een logistieke uitdaging.’

 

Voor aannemers ligt er intussen een belangrijke taak bij de bewustmaking van opdrachtgevers, vindt Nolles. ‘Emissiearm of emissievrij werken brengt kosten met zich mee. Dat moet je de markt wel laten weten. De tarieven zullen flink omhoog moeten, dat kan niet anders. De prijs per uur, per kuub, per ton, of hoe je het ook berekent, ligt fors hoger als de opdrachtgever wil dat je emissievrij werkt. Van dat besef moet iedereen goed doordrongen zijn.’

Nieuwe emissiearme modellen Hyundai

Hyundai werkt aan diverse nieuwe machines die op dit moment al leverbaar zijn, of anders op termijn.

 

Het beperken van emissies wordt voor Hyundai steeds belangrijker. Behalve modellen met Stage V-motoren, zijn ook elektrische mini’s in aantocht. Aan de eerder aangekondigde rupsgraafmachine op waterstof wordt eveneens hard gewerkt. ‘Hieraan kan je zien dat Hyundai een trendsetter is als het gaat om het ontwikkelen van emissiearm en emissievrij materieel’, zegt directeur Jan Nolles van Hyundai-importeur Van der Spek.


Hyundai

De 20-tons HX210AL is een nieuw model. De Stage V-motor heeft vier cilinders. Dit in tegenstelling tot de iets zwaardere HX220AL , die zes cilinders telt. ‘De 210 is een prachtige aanvulling op ons gamma, omdat we in deze belangrijke klasse nu echt veel hebben te bieden’, zegt Nolles. ‘Waar collega’s alleen een 4-cilinder of alleen een 6-cilinder hebben, kan je bij ons nu kiezen.’

 

Ook nieuw is de HX85A, een 8,5-tonner op rupsen met een zwenkbare driedelige verstelgiek. Deze machine heeft een Yanmar Stage V dieselmotor met 50 kW. Afhankelijk van de uitrusting heeft de machine een gewicht van 8.500 tot 9.500 kilo.

 

Rond de bouwvak komt Hyundai met een nieuwe serie mobiele graafmachines met Stage V-motoren. Als eerste zijn via Van der Spek de HW140W en HW160W leverbaar. Later volgen de 150- en 170-binnendraaier.

Tekst: Boudewijn Warbroek. Foto’s: UMS


BMAir

Van der Spek komt met elektrische Hyundai

10/22
Loading ...