Gezien het toenemende gebruik van 3D-gps op machines met een zwenkgiek, is Leica aan de slag gegaan met het tackelen van bestaande problemen.
‘Een zwenkgiek zorgt ervoor dat een machine flexibel ingezet kan worden en kan werken onder verschillende hoeken. Het gps-systeem mag dan geen belemmerende factor zijn en mag de gebruiker niet beperken in de mogelijkheden’, aldus Leica.
Met de rotatiesensor kunnen machines met een zwenkgiek ‘weer worden ingezet op de manier waarvoor ze zijn bedoeld'. De nieuwe sensor is leverbaar vanaf juni 2021.
Onder de naam ZECOM (Zero-Emission Construction Machinery) ontwikkelt Hitachi een lijn van elektrische rupsgraafmachines. De eerste uit de reeks, de ZE85, komt in augustus naar Nederland. Deze machine, gebaseerd op een Hitachi ZX85US-6 graafmachine, heeft een motorvermogen van 40kW met een 100kW accu. Met de snellader kan de machine in 35-45 minuten geladen worden. Indien de machine zich niet veel hoeft te verplaatsen, is het ook mogelijk om te werken met behulp van een stroomkabel.
Hitachi breidt de –7 serie rupsgraafmachines komend najaar uit naar de modellen in de gewichtsklasse van 13 tot 25 ton. Geheel nieuw is de ZX180-7. De ZX180-7 vervangt ZX190-6, die mag worden gezien als een samengestelde machine van de ZX180-5 en de ZX210-5. Met de ZX180-7 krijgt Hitachi weer een echte 18-tonner in de collectie. De nieuwe ZX130-7 en ZX135US-7 zijn voorzien van een Toyota motor en kunnen zonder gebruik te maken van AdBlue aan de emissie-eisen voldoen. De nieuwe ZX160-7 en ZX180-7 zijn uitgerust met een Yanmar motor.
Hitachi presenteert ook een nieuwe serie mobiele graafmachines. De huidige modellen worden opgevolgd door de ZX150W-7, ZX155W-7 en ZX180W-7. Volgend jaar volgt dan nog de ZX220W-7. Ook voegt Hitachi twee nieuwe (semi)binnendraaiers aan het assortiment toe, de ZX135W-7 en de ZX175W-7. De ZX135W-7 heeft dezelfde Deutz motor als de ZX150W-7 en ZX155W-7, maar is nog smaller (en lichter) dan de ZX155W-7. De nieuwe ZX175W-7 positioneert zich met 17 ton tussen de ZX155W-7 en de ZX180W-7.
Hitachi Nederland is sinds oktober 2020 importeur van Bell knikdumpers. De TKD was een uitgelezen kans geweest om dit nog eens voor het voetlicht te brengen. Bell knikdumpers zijn lichte machines met een lage gronddruk. Alle modellen zijn voorzien van een Stage V motor.
De mobiele graafmachine van Hobelman Halle is voorzien van nog meer functionaliteit. Het besturingssysteem Gradertronic heeft nu naast automatisch nivelleren ook een automatische kantelbak-functie gekregen. De al op de TKD van 2014 getoonde techniek is verder geperfectioneerd en wordt in de toekomst uitgebreid met automatische draaikantelstukbediening.
De Hooby MH115 Gradertronic is nu RDW gekeurd en kan voorzien worden van luchtberemming aansluiting. Hierdoor is het mogelijk om zwaardere wagens te trekken, zoals zware bakkenwagens, maar ook diverse andere landbouwwagens. Een tweetal proportionele functies zijn achter bij de trekhaak geplaats waarmee kiepers en de achterklep geopend kunnen worden.
De automatische smering is helemaal geïntegreerd in de besturing van de machine en ook de hondengang-functie, waarbij de voorwielen naast de achterwielen rijden, is nu traploos instelbaar. Het volglas voorraam is vergroot en heeft een perfect zicht op de werkzaamheden.
Hobelman is tevens bezig om de Hooby LC90 rupsgraafmachine te elektrificeren. Deze machine kan straks 12 uur werken op één lading.
De Hooby machines staan bekend om hun lage zwaartepunt doordat de motor in de onderwagen is geplaatst. Hobelman blijft bij dit concept en plaatst bij de E-tronic machine ook de accu’s en motoren tussen de rupsen. Bovendien zijn de accu’s verwisselbaar en zijn ze door de machine zelf eruit te halen en op een transportmiddel te leggen, zodat ze naar een laadstation vervoerd kunnen worden. De machine kan dan doordraaien op de andere accu. Zo kan de machine in principe 24/7 draaien op elektriciteit. Ook de rups-aandrijving wordt elektrisch, wat veel energiebesparing oplevert tijdens het rijden.
De Schans is sinds begin 2021 importeur van Optimas voor Zuid-en West-Nederland. Optimas Maschinenfabrik bouwt onder meer machinale bestratingsklemmen, vacuümmaterieel en legmachines voor de wegenbouw.
De Optimas S19 legmachines zijn vernieuwd. De optionele joystick voor het sturen, waarbij de stuurkolom kan vervallen, zorgt voor meer zicht op de klem. De klem wordt bediend op de joystick, die proportioneel de hefarm bedient. Dit maakt de machine zeer gebruiksvriendelijk stelt De Schans en zeer vertrouwd voor iedere machinist die een minishovel met legklem bedient.
De legklem van Optimas heeft een vernieuwd grijpsysteem voor onder andere BKK, het zogenaamde GAP systeem. De Multi 6M klem is eenvoudig te verstellen op ieder formaat pakket en heeft een ontzettend strakke grijpkracht. De Multi 6M wordt in verschillende samenstellingen geleverd zodat deze past aan zowel een minigraafmachine, -shovel als mobiele graafmachine.
Tot het assortiment van Optimas behoren ook laserbladen. Volgens De Schans hebben deze het voordeel dat ze zowel voor- als achteruitrijdend te gebruiken zijn. Een ander pluspunt is dat een blad eenvoudig te verbreden is door middel van losse aanzetstukken. Zo kan de kleine bak met een breedte van 1,40 meter eenvoudig naar een breedte van 2,60 gebracht worden. Het laserblad met een basisbreedte van 2,0 meter kan zo verbreed worden naar 3,20 meter.
Een ander product van Optimas is de Fineliner. Het grootste voordeel van deze transportbak is volgens De Schans dat deze asfalt goed verwerkt. Met het egalisatieframe aan de zijkant van de bak wordt het materiaal verdeeld en geëgaliseerd. De Schans verwacht dat vanuit de kabel- en leidingsector de belangstelling voor de Fineliner toeneemt.