Met de elektrische Bobcat E10e 1-ton graafmachine zette Bobcat de eerste stappen in elektrificatie gezet. Dit jaar volgt de 2-ton Bobcat E19e en 3,5-ton E35e. Deze zijn ontwikkeld in samenwerking van Inter-Techno met externe specialisten om zo goed mogelijk op de behoefte van de Nederlandse markt in te spelen.
Door de grote vraag in de markt naar emissievrije machines en de enthousiaste ontvangst van de Bobcat E10e in de markt kon de volgende stap qua elektrificatie van machines niet uitblijven. De volgende modellen die geëlektrificeerd worden, zijn de twee grote broers van de E10e, namelijk de Bobcat E19e en E35e.
In tegenstelling tot de E10e worden deze machines niet door Bobcat ontwikkeld maar in een samenwerking tussen Inter-Techno en bedrijven welke gespecialiseerd zijn in het elektrificeren van voertuigen. Dit is gedaan om de machines te ontwikkelen naar de behoeftes en wensen die Nederlandse markt/machinist aangeeft. Met een 15kW elektromotor voor de E19e en 22Kw voor de E35e beschikken beide machines over gelijke vermogen als hun diesel-varianten. Het vermogen en koppel is echter te allen tijde volledig inzetbaar. In de ontwikkeling werd als doel gesteld om een volle werkdag op één acculading te kunnen werken zonder concessies te hoeven doen op de bestaande afmetingen, wendbaarheid en graafprestaties. Beide machines beschikken daarvoor over een vast accupakket en zijn voorzien van ingebouwde lader.
In Europees verband wordt nagedacht over regelgeving aangaande filteroverdruksystemen op materieel. De diverse Europese lidstaten hanteren op dit vlak eigen regels of kennen juist helemaal geen regels. Ook wat betreft handhaving is er vooralsnog niet één Europese richtlijn.
BMAir had de TKD willen aangrijpen om aandacht te vragen voor op handen zijnde Europese afspraken aangaande filteroverdruksystemen. Volgens Robbert Boersma, directeur van BMAir, beraadt Europa zich op één standaard voor filteroverdruksystemen. ‘Machinefabrikanten hebben behoefte aan regelgeving die geldt voor alle Europese landen’, aldus Boersma. ‘Ook wij krijgen hier dus in de toekomst mee te maken.’
Vooruitlopend op Europese regelgeving heeft BMAir de PAC-Controller verder doorontwikkeld. De producent van filteroverdruksystemen bracht in het najaar de MAO-3 Cab Guard met PAC Smart Control op de markt. Inmiddels zijn voor de PAC-controller nieuwe hard- en softwarefeatures ontwikkeld, waarmee handig kan worden ingespeeld op veranderende regelgeving in de toekomst. ‘Natuurlijk weten we nog niet exact hoe nieuwe Europese regels eruit gaan zien, maar we weten wel welke richting het opgaat en daar hebben we onze PAC-controller modulair op ingericht', laat Boersma weten.
Daarnaast heeft BMAir de datamogelijkheden van de PAC Smart Control, dus het loggen van allerlei gegevens, een upgrade gegeven. Boersma: ‘Alles werkt volautomatisch, inclusief de filterherkenning, en is dus niet te manipuleren. Mocht er ooit iets aan de hand zijn dan kunnen deze gegevens worden geanalyseerd voor de gebruiker. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om de data op afstand uit te lezen of om extra sensoren toe te voegen.’
BMAir rolt de PAC dit jaar verder uit voor de andere filteroverdruksystemen, naast de MAO-3.
In geval dat reguliere filteroverdruksystemen als gevolg van extreme piekbelastingen in de concentratie van gassen en dampen niet meer voldoen, levert BMAir het ademluchtassistentiesysteem Asyst. ‘De ppm-waardes van verontreinigende stoffen worden steeds verder aangescherpt. Voor filteroverdruksystemen wordt het daardoor bij bepaalde concentraties steeds moeilijker om aan bepaalde grenswaardes te voldoen', legt Boersma uit.
‘BMAir Asyst is een combinatie van een overdruksysteem met een ademluchtfles. Het gepatenteerde systeem van BMAir heeft een automatische omschakeling tussen overdruksysteem en luchtfles. Op het moment dat sensoren meten dat het overdruksysteem alleen niet voldoende rendenement behaald, wordt automatisch het ademluchtsysteem ingeschakeld. De ademluchtfles wordt dus enkel gebruikt bij piekbelasting, als het echt nodig is. Op deze manier kan veel langer met één fles worden gewerkt.’
BMAir biedt Asyst ook aan voor de verhuur.
Importeur Wynmalen & Hausmann had op de TKD de nodige ruimte willen reserveren voor de Compact mobiele graafmachines van Liebherr. Recent zijn twee nieuwe modellen aan de serie toegevoegd.
Liebherr breidde de serie compacte mobiele graafmachine uit met de A913 en A916 Compact. De eerste A913 Compact machines zijn inmiddels in Nederland uitgeleverd.
Liebherr introduceerde de eerste Compact machines bij de lancering van de Stage IIIB modellen. De strengere emissie-eisen maakten het noodzakelijk om grotere koelers toe te passen om de temperatuur optimaal te beheersen. Om dit te kunnen realiseren moesten de componenten van de bovenwagen opnieuw gepositioneerd worden. Dit resulteerde in plaatsing van de motor in de lengterichting aan de rechterzijde. Deze opstelling maakte het mogelijk om het ballastgewicht naar voren te plaatsen. Daarmee was de Liebherr mobiele compacte machine geboren.
Al snel bleken de machines in het werk praktische voordelen te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het werken op locaties waar de ruimte beperkt is. Ook het goede zicht en de bereikbaarheid van de motor (vanaf de grond) voor dagelijkse controle wordt vaak genoemd als een pluspunt. Klanten roemen volgens importeur Wynmalen & Hausmann ook de brede inzetbaarheid dankzij een goede verhouding tussen capaciteit en compactheid.
Bij het ontwerpen van de Stage V mobiele graafmachines is het compacte concept volledig behouden. Op basis van marktonderzoek besloot Liebherr het aantal modellen compacte machines verder uit te breiden: de A913 Compact en de A916 Compact.
DeTB325R is een nieuwe binnendraaier van Takeuchi die zich positioneert naast de populaire TB225. De motor en hydraulisch performance van beide machines zijn vergelijkbaar. De TB325R is net als de TB225 eenvoudig te vervoeren op een aanhanger.
Importeur Verhoeven omschrijft de TB325R als een binnendraaier met een enorm graafbereik. De 2,5 tonner heeft nauwelijks overhang (minder dan 5%) en is daardoor zeer flexibel inzetbaar in kleine en smalle ruimtes. Het graafbereik bedraagt bijna 4,5 meter en de graafdiepte is meer dan 2,5 meter.
De minigraver is standaard voorzien van drie hydraulische extra functies, daardoor is het een echte werktuigdrager. Van de eerste en tweede extra hydraulische functie is de olieflow instelbaar vanuit de cabine. De servicepunten zijn goed toegankelijk. De machine heeft aldus Verhoeven ook een enorme trekkracht op de rupsen.
De TB325R is leverbaar met een canopy of een cabine. De cabine is voorzien van een mechanisch geveerde stoel, die is in te stellen op gewicht. Er zijn kantelbare rijpedalen toegepast, zodat de machinist meer ruimte op de vloer heeft.
Verder is de minigraver uitgerust met 3 ledlampen (twee op de cabine en één op de giek) en slangbreukbeveiligingsventielen op de hef- en armcilinder.
De TB325R is leverbaar vanaf het derde kwartaal van 2021.