Lees verder
Nieuwe dieselmachines zijn een deel van de oplossing en geen deel van het probleem. Dat stelde JCB tijdens de presentatie van een aantal nieuwe en vernieuwde machines. Stage V is de nieuwe norm en JCB heeft die uitdaging benut voor de ontwikkeling van nieuwe motoren met hogere prestaties.
De ontwikkeling van een Stage V-motor was voor JCB niet zomaar een kwestie van een nieuw filter toevoegen. Het ging om veel meer. Zo zijn de nieuwe motoren voorzien van automatische start-stopsystemen om brandstof te besparen. Tevens wist JCB de motoren zo te ontwikkelen dat ze niet aan vermogen inleveren, maar juist een hoger koppel hebben, bij een lager brandstofverbruik. Ook zijn onderhoudsintervallen verlengd.
JCB ontwikkelde hiervoor de 448 en de 430 Dieselmax-engine en paste die toe in een aantal verschillende modellen. Een aantal andere modellen voldoet nu ook aan Stage V-normen dankzij een dieselmotor van Perkins.
De 430 3,0-liter JCB-motor voldoet aan de EU Stage V-emissienormen zonder dat er een dieseluitlaatvloeistof (DEF) of enige vorm van uitlaatadditief nodig is.
De JCB 448-motor heeft een dieseloxidatiekatalysator en een gecombineerd selectieve katalytische reductie-/dieselroetfilter (SCR/DPF) met een levensduur van 8000 uur. De LiveLink-telematicaservice van JCB bewaakt ook de regeneratie van het DPF, die automatisch wordt uitgevoerd om stilstand van de machine te voorkomen. Er is geen noodzaak voor uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de intervallen voor het controleren en aanpassen van de klepspeling gaan van 2.000 uur naar 4.000 uur, waardoor de stilstand tijdens de levensduur van de machine aanzienlijk wordt verminderd.
De nieuwe motoren zijn daarmee heel schoon, zo stelt JCB. En daarmee zijn deze diesels volgens de fabrikant dan ook geen probleem meer voor het milieu. Al erkent JCB dat we uiteindelijk wel af moeten van fossiele brandstoffen. Elektrisch en waterstof zouden oplossingen kunnen zijn, al naar gelang waar en waarvoor machines worden toegepast. HVO is een mogelijk tussenstap en de nieuwe motoren zijn daar ook geschikt voor.
De overgang naar Stage V-motoren was voor JCB reden om een aantal modellen te vernieuwen en te verbeteren. Comfort voor de machinist was daarbij een belangrijk item, met vergrote cabines met onder meer climate-control en bluethooth-radio. Ook zicht vanuit de cabine was een belangrijk aandachtspunt in het proces.
JCB introduceerde onder meer de Stage V-versies van zijn populaire 140X, 150X en 220X rupsgraafmachines. Alle drie de machines zijn voorzien van de JCB Dieselmax 448-motor. Als onderdeel van de omschakeling naar Stage V is de cabinespecificatie verder verbeterd, met een Grammer verwarmbare en luchtgeveerde stoel, airconditioning met klimaatregeling, een bluetooth-radio, zonwering vooraan, achteraan en rechts, een brandstofvulpomp en een herziene gereedschapsset.
JCB heeft tevens een herziene reeks Teletruk-heftrucks met telescopische giek geïntroduceerd met een 46 kW (62 pk) JCB by Kohler Stage V-motor, een nieuwe vormgeving en een Command Plus-cabine met proportionele elektrohydraulische bedieningselementen met één hendel, wat moet leiden tot meer veiligheid en verhoogde productiviteit. De machines kunnen bogen op een hoger hefvermogen bij volledige reikwijdte, waardoor de prestaties nog verder toenemen, zo belooft JCB. De ROPS/FOPS Command Plus-cabine levert 12% meer ruimte op, terwijl de nieuwste JCB-styling volgens de fabrikant voor een comfortabele werkomgeving zorgt. De herziene zitpositie vergroot het zicht naar voren met 13% voor maximaal zicht op de vorken, met schuine ROPS-dakdragers voor beter zicht bij het laden op hoogte, aldus JCB.
Het assortiment verreikers voor de bouw is nu ook verkrijgbaar met motoren die voldoen aan Stage V. Van de 531-70 tot en met de 540-200, het volledige assortiment machines kan worden aangedreven door de JCB 448 Dieselmax-motor, die 81 kW (109 pk) levert. Dit vormt een aanvulling op de Stage V 55kW 430 Dieselmax-modellen die in 2019 werden gepresenteerd. De compacte 516-40 en 520-40 verreikers van JCB voldoen nu aan de Stage V-emissievoorschriften dankzij een mechanische dieselmotor met natuurlijke aanzuiging en indirecte injectie van Perkins. De 1,7-liter motor levert 19 kW (25 pk) met 98 Nm koppel in beide machines.
JCB heeft zijn assortiment compacte graafmachines van 4-6 ton geüpgraded met de lancering van drie Serie 2 Stage V-modellen. De zero-tailswing 50Z-2 vervangt zowel de vorige 48Z-1- als 51R-1-modellen, de 56Z-2 neemt het over van de 55Z-1 en de conventionele tailswing 60C-2 vervangt de 57C-1. De drie nieuwe machines worden aangedreven door een 1,7-liter 3-cilinder common-rail Perkins dieselmotor met turbocompressor en een vermogen van 34 kW (45,6 pk). De drie machines zijn voorzien van een nieuwe JCB-cabine, met een herzien ontwerp van de voorruit om het zicht naar boven te verbeteren, vooral bij het laden van vrachtwagens.
JCB lanceert daarnaast een compacte graafmachine van 3,5 ton als binnendraaier en een nieuw conventioneel model van 3,6 ton, waarmee JCB het Next Generation-assortiment uitbreidt. Beide machines worden aangedreven door een 3-cilinder Stage V / T4 Final Perkins-motor, die 18,4 kW (24,6 pk) levert. De 35Z-1 en 36C-1 hebben dezelfde nieuwe ROPS/TOPS-cabine en -luifelconstructie. JCB gebruikt overal platte beglazing om vervangingskosten te minimaliseren. De voorruit heeft een 70/30-split, voor maximaal zicht op het werkgebied. Het onderste glasgedeelte kan worden verwijderd en opgeborgen in het linker achterraam. Slanke cabinestijlen helpen het zicht te maximaliseren, zo is de bedoeling.
De compacte graafmachines gebruiken een nieuw onderwagenontwerp met H-frame voor meer stijfheid. Dit ontwerp met open midden zorgt ervoor dat modder van de onderwagen kan vallen, waardoor de ophoping van materiaal wordt verminderd. De chassisbalken hebben afgeschuinde randen, waardoor ze ook makkelijker schoon te houden zijn. Een vlakke voorste looprol, vier onderrollen en een enkele bovenrol zorgen voor soepeler rijden, kondigt JCB aan. De Nachi-rupsmotoren hebben een automatische kickdown-functie. Het ontwerp van het dozerblad is volgens JCB verbeterd, met onder meer een herziene kromming voor verbeterde rolprestaties. De geometrie van bak, giek en lepelsteel is herzien in een poging de hef- en laadprestaties te verbeteren.