Hyundai Construction Equipment komt met de mobiele graafmachine HW155H naar Bauma München. Deze conceptmachine wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel.
Begin 2020 kondigde Hyundai aan te werken aan een graafmachine op waterstof. De Zuid-Koreaanse materieelfabrikant sprak toen de verwachting uit de machine in 2023 in serie te kunnen produceren.
Nu is Hyundai dus klaar om in oktober tijdens Bauma München een prototype van een mobiele graafmachine op waterstof te tonen. Volgens Hyundai is een waterstofbrandstofcel beter geschikt voor grotere bouwmachines dan lithium-ion accu’s. Een tankbeurt vergt 20 minuten, waarna met de 14 ton zware HW155W acht uur gewerkt kan worden. Het enige wat de machine uitstoot is water.
De HW155H heeft een brandstofcel die aan de achterzijde in de bovenbouw is gemonteerd en elektrische energie opwekt. Die elektriciteit wordt gebruikt om de hydraulische pomp aan te drijven, om de machine op de normale manier voort te stuwen.
De waterstof wordt aan de rechterkant van de graafmachine, tegenover de cabine van de machinist, opgeslagen in hogedruktanks.
Hyundai neemt in totaal 23 machines mee naar de Bauma. Daaronder de vernieuwde lijn minigraafmachines van 1,7 tot 5,5 ton. De acht modellen hebben een Stage V-motor. Verder vraagt Hyundai aandacht voor de Heavy Duty-wielladers en de onlangs geïntroduceerde HA30A en HA45A knikdumpers.
De Zuid-Afrikaanse knikdumperfabrikant Bell neemt onder meer de vernieuwde B45E 4x4 en de B30E Narrow mee naar Bauma München. Verder maken de Bell TC7A TC11A rupsdumpers hun Europese debuut.
De belangrijkste wijzigingen van de B45E 4x4 (laadvermogen 41 ton) hebben betrekking op de achterzijde. De achteras is nu opgehangen en de bak is flink aangepast. Toch zijn framelengte en wielbasis vrijwel identiek gebleven, waardoor de tweeassige knikdumper zeer wendbaar blijft. De maximale draaicirkel bedraagt 17,31 meter.
De Bell B30E Narrow heeft een voertuigbreedte van minder dan 3,00 meter. Belangrijk gezien de transportregels in veel landen. De standaard B30E met een achterklep is 3.268 mm breed. In de Narrow versie die Bell op de Bauma presenteert is de breedte dankzij een aangepaste carrosserie 2.998 mm, inclusief achterklep.
Tijdens Conexpo begin 2020 in Las Vegas introduceerde Bell twee rupsdumpers: de TC7A en de TC11A. De grootste van deze twee – laadvermogen 11 ton – is op de Bauma voor het eerst in Europa te zien. Bell ziet na de introductie in de VS nu sterke kansen voor deze rupsdumpers in Europa.
De TC7A en TC11A hebben een 6,7 liter Cummins motor, die voldoet aan de emissie-eisen van Stage V. De TC7A heeft een motorvermogen van 168 kW bij 2.200 toeren per minuut. Voor deTC11A is dat 186 kW bij 2.000 toeren per minuut.
De Bell rupsdumpers zijn leverbaar vanaf 2023.
Keestrack, leverancier van mobiele breek- en zeefinstallaties, introduceert de zero-drive machines. Deze machines hebben geen verbrandingsmotor, maar worden aangedreven door elektromotoren. Keestrack begon in 2012 met elektrische aandrijvingen en introduceerde de e-drive; een elektrisch plug-inaandrijfsysteem met geïntegreerde dieselgenerator voor wanneer er geen elektrische netaansluiting mogelijk is. Nu introduceert het bedrijf dus zero-drive machines. De volgende machines zijn verkrijgbaar in zero-drive-uitvoering: R3e, K4e, K5e, K6e, K7e, S5e, B5e en de nieuwe A6 rupsmobiele bandvoeder die ook op de komende Bauma te zien zal zijn.
Op de Bauma demonstreert Keestrack onder andere de B5e zero-kaakbreker. Zonder geïntegreerde verbrandingsmotor wordt de B5e uitsluitend door elektromotoren aangedreven.
De B5e ZERO-kaakbreker is voorzien van een dubbeldeks voorzeef, een toevoeropening van 1.110 x 750 mm, en een spleetinstelling (C.S.S.) van min.-max. 45 – 180, geschikt voor een invoergrootte tot 600 mm. Optioneel kan de B5e in gesloten kring met een enkeldeks zeef, en een transportband voor overmaatse fractie, een hercirculatieband en transportband voor fijne fractie worden uitgerust. Ook een stapelband met voorzeef aan beide zijden van de machine is een optie.
Op de Bauma-beurs zal de B5e op de M5 rupsmobiele motor-/generatormodule worden aangesloten. De M5 kan aangesloten Keestrack-brekers, zeefinstallaties en stackers rechtstreeks van stroom voorzien wanneer er geen netaansluiting is. De M5 is uitgerust met een Cummins X12 EU Stage V-motor en een alternator die 383 kW - 450 kVA genereert voor de aandrijving van alle elektrische machines bij 197g/kWh.
De Chinese materieelfabrikant Sany introduceert tijdens Bauma 2022 een elektrische minigraafmachine. Ook voegt het twee nieuwe wielladers toe aan het assortiment, alsmede twee verreikers.
De Sany SY22E maakt zijn debuut tijdens Bauma, van 24 tot en met 30 oktober in München. Deze 2 tons minigraafmachine is de eerste elektrisch aangedreven bouwmachine van Sany. Sany heeft al een elektrisch aangedreven reach-stacker in het programma. In China levert het ook een waterstofaangedreven truck.
De nieuwe SW305 wiellader voldoet aan de emissie-eisen van Stage V. Deze shovel heeft een operationeel gewicht van 14,5 ton. Sany kondigt gelijktijdig de komst aan van de SW405, een 18 ton zware wiellader.
Nog dit jaar wil Sany twee modellen verreikers in Europa lanceren. De STH1440 en STH1840 zijn de eerste modellen van een nieuwe reeks, uitgerust met componenten van Europese leveranciers. De STH1440 heeft een hefhoogte van 14 meter en de hefhoogte van de STH1840 is net geen 18 meter. Beide machines worden aangedreven door een Stage V 55 kW motor.