Niet alleen in formaat, ook in details is hij indrukwekkend, de nieuwe SK1300DLC UHD-sloopkraan van Kobelco. De 130-tons sloopkraan met een vierdelige sloopgiek is bijzonder, met name omdat de Japanse fabrikant ‘m volledig origineel af-fabriek zo kan leveren. Dat moet schelen in (ombouw-) kosten en geeft kopers de zo gewenste helderheid in CE-goedkeuring en garantie-aansprakelijkheid.
Officieel zal Kobelco de machine pas op de Bauma introduceren, maar afgelopen zomer stal Kobelco’s fonkelnieuwe sloopmachine al de show op het terrein van Kobelco-importeur Kemp in De Meern. Een 130 ton wegende sloopkraan met 40 meter giek is nu eenmaal lastig te verstoppen. Nu feitelijk bekend is dat de machine eraan komt, was Kobelco Europe alvast bereid om nog voor de Bauma óók de technische ins en outs te delen met BouwMachines. Samen met specialist Peter Stuijt maken we een rondje om de machine.
Kobelco is als fabrikant niet nieuw in het segment zware sloopmachines. Zo is er de SK3500D, een 350-tons machine met 65 meter giek. Meer recent is de 100-tons SK1000D. Hiermee is Kobelco met name op de Japanse thuismarkt sterk. Die machines werden echter nooit op de Europese markt gebracht door Kobelco.
Dat is eigenlijk hét grote verschil met de SK1300D, die ook technisch niet te vergelijken is met de iets lichtere SK1000D. Kobelco heeft de SK1300D nu speciaal ontwikkeld met het oog op de Europese markt. Naast het feit dat die aan de hier geldende wet- en regelgeving voldoet, is de SK1300 daarom verregaand en vlot te demonteren om ‘m binnen de speciale transportwetgeving te vervoeren. Wetgeving die met name in Italië, Duitsland en Frankrijk nog een tandje strenger is dan in ons land.
Kobelco Europe bouwde het eerste exemplaar van de SK1300 in Nederland op, met als eigenlijke doel om de machine vervolgens verder te vervoeren naar de Bauma. Dit plan nam onlangs een verrassende andere wending. De machine is namelijk recent reeds door Kemp verkocht aan de Nederlandse koper Meuva. Sterker nog: de SK1300DLC blijft in Nederland en zal al op korte termijn bij de nieuwe eigenaar aan de slag gaan.
Meuva is gespecialiseerd en gecertificeerd in (petro-)chemische en industriële werkzaamheden. Je moet dan denken aan de sloop van energiecentrales, industriële ketelhuizen en raffinaderijen. Meuva is één van de drie bedrijven binnen de Rotterdamse MSO Group. Deze groep is in 2020 ontstaan door het samenvoegen van de sloopbedrijven Meuva, Schotte en Oranje. Zij bundelen sindsdien kennis en ervaring en zetten materieel in voor het slopen tot het bouwrijp maken van locaties in de industriële en civiele sector, zowel in binnen- als buitenland. Met de aanschaf van de SK1300DLC heeft het bedrijf een Europese primeur te pakken. Uiteraard zal de SK1300DLC op de Bauma niet ontbreken op de stand van Kobelco; een tweede exemplaar is inmiddels onderweg vanuit Japan om daar tentoongesteld te worden.
Hierin schuilt meteen een van de bijzonderheden van deze nieuwkomer. Zonder sloopgiek weegt de basismachine net geen 100 ton en is deze ruim vijf meter breed, waarmee je in diverse landen tegen beperkingen aanloopt. Indien gewenst is de basismachine echter nog dusdanig in delen te demonteren dat het gewicht verregaand is te reduceren. Om dat te bereiken kun je logischerwijs de rupsen afnemen (14,4 ton/stuk) en het contragewicht (14,4 ton plus 7,8 ton) afhijsen. Maar ook de basisgiek met hefcilinders (17 ton) is af te nemen en los te vervoeren. Wat er dan overblijft is een machine van ‘slechts’ 32 ton en een breedte van 3,2 meter. De onderwagen is daarom uitgerust als zogenoemde translifter, kortom deze stempelt zichzelf hydraulisch af op de grond zodat je de rupsen kunt afnemen.
Daarna kan het geheel zichzelf op een dieplader laten zakken. Deze functies zijn via een afstandsbediening aan te sturen, zodat je goed zicht hebt op wat je doet.
De SK1300D zoals op de foto’s is uitgevoerd met een giek die tot 40 meter hoogte reikt en daar kan werken met een 4,3-tons uitrustingsstuk.
Bijzonder is zoals genoemd dat Kobelco deze machine inclusief giek compleet origineel af-fabriek kan leveren. Dat is, zeker in deze gewichtsklasse, uitzonderlijk. Kobelco kiest bewust voor een iets afwijkend concept met de vierdelige giek, zo legt Kobelco’s productspecialist Peter Stuijt uit.
‘Om een driedelige giek inclusief maximaal toolgewicht vanaf de grond op 40 meter hoogte te krijgen, heb je drie hefcilinders nodig voor voldoende kracht. Dat willen we liever niet, want twee hefcilinders is efficiënter en economischer in het werk. Een andere oplossing is dan een telescoopgiek, daar kiezen we liever ook niet voor. Daarom kiest Kobelco voor de vierdelige giek.’ Die komt er in twee varianten: eentje met 40 meter penhoogte, en een tweede versie bereikt met een andere stick en zonder insert de 35 meter penhoogte.
Een driedelige giek is eveneens beschikbaar, in de hoogtes 31 en 35 meter. Deze giek geeft een wat groter werkbereik vóór de machine. De machine met de 40 meter giek is ontworpen voor een 4,3-tons uitrustingsstuk, en heeft hiermee een werkbereik van maximaal 18 meter vóór de machine. Met de korte giek kan de machine overweg met een 9-tons tool. Tot een hoogte van 12 meter zelfs met een 12-tons tool, wat met name van pas kan komen voor het rooien van funderingen.
Doordat de 40 meter giek is opgebouwd uit vier delen plus een verwijderbaar inzetstuk (insert), is de machine afhankelijk van het karwei samen te stellen. Het inzetstuk is ook weer te koppelen tussen de korte graafgiek. Zo ontstaat een machine die flexibel werk kan verrichten van negen meter onder maaiveld tot 40 meter erboven. Detail: alle giekdelen zijn genummerd en voorzien van hijsogen op de juiste plek. Zo hangen de delen bij het opbouwen of afbreken van de giek vanzelf waterpas. Tot slot zijn de smeerpunten per giekdeel samengebracht op centrale smeerblokken en zijn alle giekdelen uiteraard voorzien van hoekmeters zodat de machine exact kan berekenen wat de 3D-positie van de snelwissel is, vanwege de beveiliging cq werkbereikbegrenzing.
De basisgiek inclusief hefcilinders is afneembaar zoals genoemd. Om dat gemakkelijk te maken kiest Kobelco ook hier voor hydraulisch te vergrendelen pennen. Bij het inhijsen zakt de giekvoet via geleiders op de juiste plek waarna je ‘m dus hydraulisch kunt borgen. De slangen zijn via snelkoppelingen aan te sluiten. Ook de rupsframes en vrijwel alle giekdelen zijn hydraulisch te vergrendelen. Enkel het eindstuk van de giek heeft een mechanische snelkoppeling om daar gewicht te sparen. ‘De rupsen zijn in een kwartiertje te verwijderen, de twee hydrauliekleidingen en een lekleiding zijn via een snelkoppeling te koppelen’, legt Stuijt uit.
Op de bovenwagen tref je als machinist de bekende Kobelco-cabine aan. Die is op deze sloopmachine standaard achterover te kantelen. Ook heb je zicht op het werk via vier camera’s, waaronder eentje onder de machine. Loop je over de treeplank naar achteren, dan tref je daar een heuse walk-in-machinekamer waar je via een zijdeur praktisch binnenloopt. Vanuit deze positie kun je gemakkelijk de luchtfilters en andere vitale onderdelen bereiken. De nieuwe SK1300D heeft in grote lijnen dezelfde aandrijflijn, dus motor en pompen, als de zwaarste standaardgraafmachine, de SK850. Dat komt neer op een 13 liter zescilinder Hino-motor die 518 pk levert (380 kW).
Dat Kobelco af-fabriek écht een sloopmachine levert, daar blijkt niets aan gelogen. Zo is de SK1300D bijvoorbeeld origineel al voorzien van een waterleiding vanaf het contragewicht tot aan de twee sproeiers vlakbij de snelwissel, voor de stofbestrijding. Het bewijst vooral dat Kobelco deze machine tot in detail doordacht heeft, en al die zaken meteen in de serieproductie meeneemt. Dat geeft niet alleen schaalvoordelen, in het gebruik geeft dat vervolgens het voordeel dat reserveonderdelen gewoon op de plank liggen, zo garandeert Kobelco. Iets wat bij speciaalbouw simpelweg lastiger is.