Traditiegetrouw is de stand van Liebherr één van de grootste aandachtstrekkers tijdens de vakbeurs. Ook deze editie wordt het weer een belevenis belooft Liebherr. Emissievrij werken speelt ook bij Liebherr een grote rol. Zo introduceert de Duitse machinebouwer de R 9H2, een rupsgraafmachine met een geïntegreerde waterstofverbrandingsmotor. De Liebherr R 9H2 is genomineerd voor een Bauma Innovation Award.
Lees verder
De Liebherr-stand op het buitenterrein heeft een oppervlakte van meer dan 14.000 vierkante meter. Talloze nieuwe producten en ontwikkelingen op het gebied van bouwmachines, kranen, overslagmaterieel, mijnbouwmachines en componenten worden hier door Liebherr tentoongesteld. Tijdens de beurs houdt Liebherr meerdere keren per dag liveshows.
Thema van de Liebherr-stand is ‘On your site'. De fabrikant presenteert onder dit motto bezoekers op maat gemaakt oplossingen voor de bouwplaats van de toekomst. Speciale aandacht wordt gevraagd voor digitalisering en aandrijftechniek. In deze context zijn verschillende innovatieve machines te zien, waaronder de eerste batterij-elektrische wiellader en de eerste batterij-elektrische verreiker van de Liebherr Group.
En dus ook de Liebherr R 9H2 op waterstof. Het ontwerp van de 50 ton zware R 9H2 is gebaseerd op de huidige en toekomstige generatie 8 rupsgraafmachines. De prestaties van de R 9H2 doen volgens Liebherr niet onder voor zijn tegenhanger met dieselmotor, zowel wat betreft vermogen, motordynamiek als respons.
Henrik Weitze, projectmanager bij Liebherr-France SAS, benadrukt: ‘De tests die bij de fabriek in Colmar zijn uitgevoerd, waren buitengewoon overtuigend. Deze technologie belooft ons in de toekomst veel voordelen, vooral in de meest uitdagende toepassingen.’
Hart van de machine is de door Liebherr ontworpen H66 waterstofmotor. De motor maakt gebruik van inlaatspruitstukinjectietechnologie (ook bekend als Port Fuel Injection).
Liebherr Components werkt ondertussen verder aan op waterstof gebaseerde aandrijftechnologieën. Daaronder directe injectie van waterstof, wat een hogere vermogensdichtheid mogelijk maakt in vergelijking met inlaatspruitstukinjectie. Dit maakt deze technologie bijzonder geschikt voor zware toepassingen in veeleisende werkomgevingen, als de bouw en mijnbouwindustrie.
Liebherr kondigt ook de ontwikkeling aan van een mobiel energieopslagsysteem. Deze krachtbron kan bouwplaatsen voorzien van energie, bijvoorbeeld voor het opladen van elektrisch materieel. ‘Dit zal in de toekomst zorgen voor lokale emissievrije exploitatie van elektrische of hybride bouwplaatsen met maximale vermogensdichtheid, efficiëntie en kwaliteit', aldus Liebherr.
De Liduoro Power Port (LPO) is vanaf 2023 in serieproductie leverbaar in verschillende vermogensreeksen met maximaal 120 kW/kWh. Het kan worden opgeladen tot 32A en levert energie via meerder poorten die tegelijkertijd kunnen worden gebruikt: 16A/32A/63A/125A. De LPO kan tegelijkertijd worden opgeladen en ontladen. De energiestatus kan lokaal worden bediend, maar ook via een app op smartphone of tablet. De basisafmetingen van de LPO zijn 2.500 x 1.250 x 900 mm (L x B x H).
Ook binnen de segmenten grondverzet- en overslagmaterieel zijn van Liebherr tal van nieuwe producten en innovaties te verwachten. Zo toont het de volledig vernieuwde series compacte laders en middelgrote wielladers van Generatie 8. De nieuwe L 504 Compact is de kleinste wiellader van de Liebherr Group. De L 546 vertegenwoordigt de serie middelgrote wielladers op de Liebherr-stand.
Ook aanwezig is de R 928 rupsgraafmachine met de in de fabriek geïnstalleerde semi-automatische machinebesturing van Leica Geosystems. Liebherr en Leica kondigden in maart 2020 een strategische samenwerking aan. In de fabriek geïnstalleerde 2D- en 3D-machinebesturingen zijn in de toekomst als optie beschikbaar voor generatie 6 en 8 Liebherr rups- en mobiele graafmachines.
Voor het eerst op de Bauma is de A 922 Rail Litronic met een hydrostatisch aandrijfconcept en een nieuw Likufix-snelkoppelingssysteem. De hydrostatische spooraandrijving van de A 922 Rail is nieuw: twee aandrijfmotoren drijven de spoorwegmachine direct in de spooras aan.
De TA 230 Lictronic knikdumper is ook voor het eerst te zien op een internationaal beurspodium. Met de LH 26 M Industry E en de LH 150 M Port E toont Liebherr ook twee elektrische overslagmachines.
Liebherr vraagt tijdens Bauma ook aandacht voor de nieuwe LR 12500-1.0 met een draagvermogen van 2.500 ton. De eerste kraan van dit type is besteld door Sarens. Ook de nieuwe compacte kraan LTC 1050-3.1 is aanwezig. Deze kraan van 50 ton is naast een conventionele aandrijving uitgerust met een elektromotor. De kraanbewegingen kunnen hiermee ook elektrisch worden uitgevoerd.
Liebherr Mining onthult tijdens Bauma 2022 een gloednieuwe middelgrote hydraulische mijnbouwgraafmachine. Dit wordt de tweede generatie 8-machine binnen het Liebherr Mining-portfolio.
Binnen de Unplugged serie brengt Liebherr zes nieuwe producten binnen de segmenten heien, boren en hijsen naar Bauma 2022. De heistellingen LRH 100.1 unplugged en LRH 200 unplugged kunnen vier tot vijf uur in batterijmodus werken met een 200 kWh batterijpakket. Opladen gebeurt met behulp van conventionele bouwplaatsstroom. Het batterijpakket kan worden opgewaardeerd tot 400 kWh voor een gebruiksduur van acht tot tien uur.
De conventionele boortorens LB 25 en LB 30 krijgen ook een batterijgevoede Unplugged-versie. Net als de LR 1130.1 en LR 1160.1 rupskranen.
Liebherr presenteert verder verschillende nieuwe, digitale oplossingen om efficiency, prestaties, veiligheid, betrouwbaarheid en comfort te verbeteren. Zo showt het verschillende intelligente assistentiesystemen en toepassingen: met de MyAssistance for Earthmoving app krijgen machinisten relevante informatie over de werking en het onderhoud van Liebherr machine.