Caterpillar werkt aan accu-aangedreven machines en zal op de Bauma prototypes laten zien van twee wielladers en twee graafmachines. De minigraafmachine 301.9 en compacte wiellader 906 moeten ‘de komende jaren’ als eerste op de markt gaan komen.
De twee andere elektrische machines zijn de 320 graafmachine en de 950 GC wiellader. De Cat 301.9 minigraafmachine krijgt een batterij van 48V en 32kWh en zou acht uur moeten kunnen draaien op een lading. Bij continu gebruik voor het graven van sleuven zou dat vijf uur zijn. De compacte wiellader 906, die in 2019 ook al op de Bauma was te zien, gaat draaien op 300V met 64 kWh, wat een draaitijd van zes uur moet opleveren bij gemiddeld gebruik.
De grotere graafmachine 320 en wiellader 950 GC gaan draaien op 600V. De batterij van de graafmachine is 320 kWh en die van de wiellader 256 kWh. De graafmachine moet acht uur kunnen draaien; de wiellader zes uur. De machines worden voorzien van een snellaadoptie voor bijladen in pauzes. De industriële energiegroep van Caterpillar zal op de Bauma München een door Caterpillar ontworpen prototype van batterijen laten zien. De batterijmodules, -pakketten en -rekken worden door Caterpillar ontworpen en opgeschaald naar boven of beneden om aan de stroombehoeften te voldoen van de diverse machines.
Caterpillar is zijn batterijen ook aan het ontwikkelen zodat ze meerdere levens kunnen krijgen. Ook generatoren op bijvoorbeeld waterstof en brandstofcellen zijn belangrijk om de hele laadstructuur op de bouwplaats op orde te gaan krijgen.
Voor Caterpillar is duurzaamheid een belangrijk thema, zo liet het bedrijf weten tijdens een uitgebreide bedrijfspresentatie over dit thema. Caterpillar heeft duurzaamheid inmiddels geïntegreerd in de organisatie en heeft concrete doelstellingen geformuleerd voor het verminderen van uitstoot in de komende jaren. Het bedrijf benadrukte echter dat het al vele decennia bezig is met duurzaamheid en dat er al vele stappen gezet zijn.
Duurzaamheid ziet het bedrijf onder meer in remanufactering en rebuild, waar Caterpillar sterk in is. Dat geeft onderdelen en machines een veel langer leven. De revisieprocessen kosten ook minder energie en dus emissie ten opzichte van nieuwe onderdelen. Tevens beperkt het het gebruik van nieuwe grondstoffen. Caterpillar blijft daar dan ook sterk op inzetten en ontwerpt onderdelen en machines zo dat ze goed te reviseren zijn.
Maar ook in uitstoot van machines zijn al grote stappen gezet, zo schetst Caterpillar het duurzaamheidsplaatje. Dat is niet per se elektrisch, maar kan ook met brandstoffen met een lage emissie en beperkte CO2-footprint: elektrisch en hybride, batterijen en brandstofcel. Alle nieuwe machines zijn inmiddels geschikt voor HVO en deels ook voor biodiesel.
Daarbij is het verbruik van de machines ook al enorm naar beneden gegaan met de machines van NextGen. De milieuwinst daarvan loopt volgens de fabrikant op tot 30 procent minder CO2-uitstoot per verplaatste ton vergeleken met tien jaar geleden. Dat geldt nog sterker voor de machines die Caterpillar voorzag van een elektrische aandrijflijn – in combinatie met een dieselmotor met een generator – zoals de D6 XE dozer en de 988K XE wiellader.
Ook digitalisering en connectiviteit gaan volgens Caterpillar helpen bij duurzaamheid. De digitale instrumenten analyseren onder meer werkprocessen en helpen daarmee de efficiëntie te verhogen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het digitaal meten van beladingen. Ook digitaal vlootmanagement kan helpen om efficiënter en dus energiezuiniger te werken, aldus de fabrikant.
Caterpillar maakte al eerder bekend niet zelfstandig deel te nemen aan Bauma 2022. De materieelfabrikant laat de presentatie van zijn nieuwste machines over aan de Duitse importeur Zeppelin.