Header foto in kolom - 6:4 verhouding pon

Het nieuwste paradepaardje van Pon: de 20-tons accu-elektrische Cat 320 Next Gen Z-Line.

Pon: nieuwe Z-Line én reeks Cat-rupsgravers op diesel

Pon had op de TKD willen uitpakken met een zware accu-elektrische Cat-rupsgraver. Daarnaast is een reeks nieuwe graafmachines op diesel in aantocht. Tot slot is een afstandsbediening voor Cat-materieel binnenkort leverbaar in Nederland. In dit artikel een overzicht.

Lees verder  

Pon lanceert een volledig nieuwe, 20-tons elektrische rupsgraafmachine: de Cat 320 Next Gen Z-Line. De accuduur is verbeterd. De machine is uitgerust met de nieuwste Caterpillar-technologie en assist-functies. Met de 320 NG Z-Line kan volgens Pon acht uur onafgebroken worden gewerkt op één acculading bij lichtere werkzaamheden. Bij volle belasting van de machine zou de accu het zes uur volhouden. De eerder door Pon gebouwde 323F Z-Line kende een accuduur van maximaal vijf tot zeven uur.

 

4,5 tot 7 uur laden

Opladen van de accu duurt, afhankelijk van de gekozen lader (43kW of 66 kW), vierenhalf tot zeven uur. Met een 150 kW snellader, als optie verkrijgbaar, is een lege accu binnen twee uur weer vol. De machine is uitgerust met een elektromotor met een vermogen van 120 kW en een maximaal koppel van 750Nm. ‘Hierdoor zijn de prestaties gelijkwaardig aan die van de dieselaangedreven 320 NG’, aldus Pon. De Cat 320 NG Z-Line is ontwikkeld door ingenieurs van Pon in Noorwegen, in nauwe samenwerking met technici van Caterpillar. De accu’s zijn op maat gemaakt voor de 320 om ze zo goed mogelijk in de machine te kunnen integreren.

Het hydraulisch systeem is efficiënter, zegt Pon

 Dat de 320 NG Z-Line langer kan draaien op één acculading, komt niet alleen doordat de batterij zelf is doorontwikkeld. ‘Het hydraulisch systeem van deze machine is ook veel efficiënter dan dat van de F-serie’, zegt Hendrik Westenbrink, productmanager rupsmachines bij Pon. ‘Bij Next Gen-machines op diesel zie je een forse brandstofbesparing in vergelijking met het materieel uit de F-serie. Dat effect zie je ook terug in het verbruik van de accu.’ De machine is volgens Pon ongeveer drie keer zo duur als een vergelijkbaar dieselmodel. De levertijd bedraagt ongeveer een jaar.

Primeur voor Van Oord

Van Oord Grondstoffen is het eerste Nederlandse bedrijf dat een 320 NG Z-Line heeft gekocht. In afwachting van de machine huurt Van Oord komend jaar een 323F Z-Line.

 

‘Ik ben trots dat wij de primeur hebben om in Nederland met deze eerste zware elektrische graafmachine te werken. We gebruiken het komende jaar om ervaring met deze prachtige machine op te doen. De inzet draagt bij aan onze duurzaamheidsambitie’, zegt manager Marc Daan van Van Oord Grondstoffen.

De markt wil oplossingen vanwege de stikstofdiscussie

Volgens brand- & communicationsmanager Lennert van der Pols van Pon Equipment komen er in de nabije toekomst meer accu-elektrische Caterpillar-machines op de markt, in andere gewichtsklassen. ‘De markt vraagt hiernaar, vooral sinds de discussie over stikstof, dus hier zullen we in voorzien.’

Foto bij quote - 6:4 verhouding

De nieuwe 13-tons 313 is in aantocht, en kan al worden besteld

Foto in kolom - 6:4 verhouding

De 313 heeft in GC-uitvoering minder vermogen dan het premium-model. Daardoor zijn geen AdBlue en katalysator nodig, terwijl de motor wel voldoet aan de Stage V-eisen.

Premium- en GC-modellen van Next Gen-generatie

De Z-Line is niet het enige nieuws dat Pon op de TKD bekend had willen maken. Caterpillar lanceert dit kalenderjaar namelijk nog een reeks nieuwe rupsgraafmachines van de Next Gen-generatie. Sommige hiervan zijn ook verkrijgbaar als GC-model. De premium-machines zijn voorzien van de modernste technologie en diverse assistfuncties. De goedkopere GC-modellen gelden als basismachines en hebben deze assistfuncties niet. Direct leverbaar zijn de nieuwe 9,4-tons 309 CR en de 10,2-tons 310. Hierbij komen nog de 15-tons 315 en de 13-tons 313 en 313 GC, die inmiddels alledrie te bestellen zijn. Naar verwachting volgen eind 2020 een nieuwe 317 en 317 GC in de 17-tons klasse. Een 15-tons 315 GC komt in 2021 op de markt.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

De Cat 315 heeft een volwaardige, vierkante cabine gekregen met meer ruimte.

De nieuwe Cats zijn zuiniger, zo wordt beloofd

De nieuwe machines zijn uitgerust met de laatste Cat-technologie, waaronder een vernieuwd hydraulisch systeem. De fabrikant belooft dat de machines zuiniger en efficiënter zijn, en minder onderhoud nodig hebben dan hun voorgangers. Daarnaast zijn ze allemaal voorzien van een nieuw ontworpen, ruimere cabine.

 

De GC-modellen hebben over het algemeen minder vermogen dan de premium-modellen. Bij de 313 GC betekent dit bijvoorbeeld dat geen AdBlue en katalysator nodig zijn, terwijl de motor wel voldoet aan de Stage V emissie-eisen. Verder hebben de GC-modellen bijvoorbeeld een kleinere monitor en een radiale ruitenwisser in plaats van een parallelle, zoals bij de premium-machines.

Cabine 315 nu veel ruimer

Bij de 315 springt de nieuwe cabine duidelijk in het oog. De voorganger van deze machine, de 315F, had een ronde cabine met een schuifdeur. Met name de ruimte bij de voeten was in dit F-model voor sommige machinisten aan de krappe kant.

 

‘De ronde cabine is vervangen door een volwaardige, vierkante cabine, met meer ruimte. Voor de machinist is dat veel comfortabeler’, aldus Hendrik Westenbrink, productmanager rupsmachines bij Cat-importeur Pon. Wel is het zo dat bij het zwenken de hoek van de cabine nu uitsteekt buiten de onderwagen. ‘Bij het werken in krappe ruimtes, of naast een muur, moet de machinist daar natuurlijk rekening mee houden.’ De cabine is verkrijgbaar in een basis-, premium- en luxe variant.

Foto in kolom- 6:4 verhouding

De 352, hier in UHD-sloopuitvoering. Wisselen van het lange front voor een kort front, kan volgens Caterpillar in ongeveer dertig minuten. 

Foto in kolom - 6:4 verhouding.

De nieuwe 395 heeft, net als de andere machines in het zwaardere segment, meer staal, grotere, dikkere platen, en een zwaarder contragewicht gekregen.

Beter zicht naar rechts

Bij alle nieuwe modellen is de brandstoftank verlaagd en bij de 315 is tevens het ventielenblok naar achteren verplaatst. Hierdoor is voor de machinist het zicht naar rechts verbeterd. De tankinhoud is met 180 liter hetzelfde gebleven. Nieuw in het assortiment is een 360-gradencamerasyseem, dat als optie verkrijgbaar is.

 

Caterpillar belooft voor alle nieuwe machines een verlaging van de brandstofkosten, een verbeterde efficiency en lagere onderhoudskosten. De servopomp is verwijderd. Op de V-snaar draaiende koelfans zijn vervangen door een viscokoppeling die alleen aanslaat als het echt nodig is. De machines starten automatisch op in de zuinigste modus. Er is minder hydrauliekolie nodig en de filters gaan langer mee.

 

‘De verbeterde efficiency is te danken aan een hoger zwenkkoppel en het nieuwe hydraulische systeem’, aldus Westenbrink. ‘Er is meer trekkracht op de rupsen en het hydraulisch vermogen is toegenomen. Met name bij de 315 merk je een grote stap vooruit. Die machine is veel krachtiger dan zijn voorganger.’

Ook nieuwkomers in de zwaardere klassen

Ook in de zwaardere gewichtsklassen werkt Caterpillar aan nieuwe machines. Zo is de nieuwe 352 ook leverbaar als UHD-sloopmachine, als opvolger van de 345C UHD. De 352 is tevens leverbaar met een standaard front en als LRE, en vervangt daarmee de 352F.

 

In UHD-uitvoering heeft de arm een maximale bakpenhoogte van 28 meter. Het maximale werktuiggewicht bedraagt op die hoogte 3,7 ton. Wisselen van het lange front voor een kort front, kan volgens Caterpillar in ongeveer dertig minuten.

 

De cabine is kantelbaar, en heeft een extra monitor om de stabiliteit te kunnen monitoren. ‘Met zijn omkeerbare fan en een groot glazen dakraam met ruitenwisser is dit een echte sloopmachine’, zegt Westenbrink. De onderwagen is hydraulisch verstelbaar.

 

De zware jongens zijn allemaal ‘doorontwikkeld’, aldus Pon

In het derde kwartaal van 2020 komt Cat met een nieuwe 374, gevolg door een nieuwe 395 in het eerste kwartaal van 2021. Westenbrink: ‘Deze zware machines zijn allemaal doorontwikkeld in technisch opzicht, maar ook qua uitvoering. Er is meer staal gebruikt, grotere, dikkere platen, en het contragewicht is verzwaard. Het chassis, de giekdelen, alles is zwaarder uitgevoerd, met puur de focus op productiecapaciteit. De 374 kan per uur bijvoorbeeld 33 trucks van 40 ton beladen. Dat zijn flinke hoeveelheden.’

Caterpillar_421

Machines Caterpillar op afstand bedienen

Caterpillar heeft twee manieren ontwikkeld om zijn rupsgraafmachines en bulldozers op afstand te kunnen bedienen. Het nieuwe besturingssysteem is binnenkort ook in Nederland te bestellen. Cat biedt twee verschillende systemen aan. Het eerste is een afstandsbediening waarmee de machine ter plekke kan worden bediend. De machinist blijft wel in de buurt van de machine, maar staat dus buiten de cabine. Bij het tweede systeem kan de machine op veel grotere afstand worden bediend. De machinist volgt zijn verrichtingen via een beeldscherm, maar is niet ter plekke en kan zich in theorie honderden kilometers verderop bevinden. Beide systemen zijn geschikt voor graafmachines van het type 320 en zwaarder, en bulldozers van het model D6XE en zwaarder. Voor andere machines volgt de toepassing later. De verbinding werkt volgens Cat-importeur Pon via een normaal WiFi-netwerk. Caterpillar is inmiddels ook zover dat grondverdichtingsmachines semi-autonoom kunnen draaien. De machines kunnen gps-gestuurd bijna zelfstandig werken. De machinist zit nog slechts aan boord om te kunnen ingrijpen als zich iets onverwachts voordoet.

Meer TKD nieuws

Caterpillar

11/20
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...