Bobcat lanceert in het laatste kwartaal van 2020 nieuwe schrank- en rupsladers. De nieuwe R-serie schrank- en rupsladers hebben een Stage V motor en een aantal nieuwe features. Bobcat-leverancier Inter-Techno verwacht de eerste modellen in het tweede deel van dit jaar te kunnen aanbieden voor een demo.
Als eerste is het de beurt aan de S66 en S76 schrankladers en de T66 en T67 rupsladers. Deze modellen hebben een bedrijfsgewicht van 3,5 en 4 ton en zijn uitgerust met de Bobcat D24 Stage V-motor. Deze modellen vervangen de huidige 600 serie platforms. Andere modellen volgen in de loop van 2021.
De machines worden voorzien van nieuwe hefframen, die worden gebouwd van gietstaal. Deze nieuwe constructie moet zorgdragen voor een hogere hefcapaciteit en –hoogte. Bobcat stelt dat deze hefframen 20% sterker zijn dan de hefframen op de huidige generatie machines.
Bobcat heeft ook de aansluiting voor de extra hydraulische functies aangepast. Deze bevindt zich niet langer onder de armen, maar aan de achterkant van de machine. Dit verbetert het zicht voor de machinist. Ook het ontwerp van de bakcilinders is aangepast voor meer zicht voor de machinist.
De rupsladers krijgen een nieuw onderstel. De nieuwe torsie-ophanging met vijf schakels moet zorgen voor betere prestaties en comfort. Ook de cabine is compleet nieuw ontwikkeld om het comfort voor de machinist verder te vergroten.
Bobcat lanceert dit jaar ook de eerste modellen verreikers met een Stage V-motor. Deze machines ondergaan ook een restyling. Zo krijgen de verreikers een andere motorkap, om het zijdelingse zicht te verbeteren.
Het was ongetwijfeld één van de publiekstrekkers geweest op TKD 2020: de op methaan werkende Case wiellader. Dit wielladerconcept ‘Project Tetra’ was afgelopen jaar ook al een blikvanger op de Bauma in München. De Nederlandse Case-dealers Troost Machinehandel, Schmidt Bouwmachines en Van der Vrande Bouwmachines stelden alles in het werk om de Case wiellader naar de TKD te halen, tot het Corona-virus roet in het eten gooide.
Case Construction Equipment onthulde vorig jaar tijdens Bauma München de op methaan werkende wiellader. De machine is voorzien van een methaanmotor van FTP Industrial, die specifiek is ontwikkeld voor industriële toepassingen. De motor levert een vermogen van 230 pk levert, wat exact gelijk is aan dat van de dieselmotor. Dit wordt behaald met 50% geluidsreductie.
De op methaan werkende wiellader produceert bij gebruik van biomethaan 95% minder CO2, 90% minder stikstofoxide en 99% minder roetdeeltjes dan een equivalent op diesel, wat een 80% reductie in totale emissies oplevert.
De wiellader, die in de praktijk is getest om de haalbaarheid van het concept aan te tonen, is geschikt voor een compleet gamma bandenoplossingen. De teams van Case en Michelin hebben een zeer geavanceerd ontwerp gemaakt, waarbij band en wiel zijn gefuseerd inclusief ingebouwde vering. Bovendien is het, dankzij de pure rubber en gepatenteerde composietsamenstelling, ontworpen om extreme omstandigheden te weerstaan en is het vrijwel onverwoestbaar.
In de cabine valt de in de armleuning gemonteerde kleurenmonitor met touchscreen direct op. Deze monitor kan worden gebruikt om een aantal functies te bedienen, waaronder een gezichtsscan om de machine te starten, kaart van de werklocatie met daarop de snelste route naar het geselecteerde werkgebied, verlichtingsparameters en machine-instellingen. In de cabine zijn ook spraakgestuurde functies geïntegreerd om bijvoorbeeld de cabinetemperatuur te regelen, muziek te selecteren of te bellen.
Demarec heeft de serie DXS schrootscharen uitgebreid met twee nieuwe modellen, te weten de DXS-60-A en de DXS-70-A. De DXS-60-A is bij montage aan boom geschikt voor machines tussen 32 en 50 ton. Bij montage aan de stick geldt een machinegewicht van 50 tot 70 ton. De DXS-70-A kan opgebouwd worden aan de boom van een machine tussen 35 en 65 ton. Wordt deze schrootschaar aan de stick gemonteerd dan wordt een machinegewicht van 60 tot 80 ton gehanteerd. De gehele lijn DXS schrootscharen komt daarmee op vier modellen, geschikt voor machines tussen 18 en 80 ton.
Demarec voorziet de DXS schrootscharen van het DemaPower 2.0 System. Dit systeem biedt volgens Demarec meer kracht, meer snelheid en dus meer productie per dag. De prestaties zijn volgens Demarec te vergelijken met die van één of twee typen grotere schrootscharen. Het brandstofverbruik zou met deze technologie bovendien lager zijn.
De serie Demarec DCC schrootscharen bestaat uit zes modellen die geschikt zijn voor montage aan graafmachines tussen 18 en 80 ton. Nieuw is dat de modellen nu ook voorzien kunnen worden van een C-bek, ofwel Combi bek met verwisselbare slijtdelen en lange knipmessen. Ook zijn de modellen nu leverbaar met een D-bek; dit is een Demolition bek met verwisselbare slijtdelen en standaard knipmessen.
Demarec heeft de DCC betonscharen ontwikkeld na vragen vanuit de markt naar een krachtige 2-cilinder betonschaar met een gunstig eigen gewicht. Het bedrijf stelt dat de DCC betonscharen 25% meer kracht hebben dan gelijksoortige betonscharen. Dit is volgens Demarec onder meer te danken aan het DemaPower 2.0 Systeem, de grotere bekopening en de betere bek-geometrie.
Drive Line Systems (DLS) is sinds dit jaar in de Benelux distributeur van de Jaltest productenrange voor voertuigdiagnose en voertuiginformatie. Jaltest Telematics is een telematica oplossing voor fleetmanagement gebaseerd op cloud technologie. Het is een merk- en type onafhankelijk systeem voor vrachtwagens en bussen en draagt bij aan controle van de kosten, verbetering van de efficiency en het voorkomen van stilstand.
Het Jaltest Diagnostic systeem is onafhankelijk van het merk of type (off-highway) voertuig in staat om informatie uit de voertuigsystemen en subsystemen te halen en een diagnose te stellen over de status, fouten, onderhoudsbehoefte en service-indicaties. Hiermee kan de monteur zo gericht mogelijk het probleem zoeken en lokaliseren, de oplossing snel vinden en de storing oplossen. Daarnaast biedt het systeem ondersteuning bij het uitvoeren van het onderhoud.
Drive Line Systems (DLS) in Dordrecht stelt met de systemen van HJS Emission Technology in staat te zijn bestaande machines te laten voldoen aan de strengste milieueisen. Door een bestaande dieselmotor te voorzien van de nieuwste emissietechnologie krijgt de machine een vergelijkbare uitstoot als een nieuwe machine, aldus DLS.
HJS systemen worden gebruikt voor NOx reductie en partikel reductie. Hierbij wordt naast de traditionele technologie zoals keramische filters, ook innovatieve door HJS gepatenteerde technologie geleverd. De oplossingen van HJS zijn ontworpen voor on- en non-road heavy duty transport en stationaire toepassingen. Volgens DLS wordt met een geringe investering de uitstoot van roetpartikels met meer dan 99% gereduceerd. De uitstoot van stikstof zou een 90% minder zijn.