Lees verder
De nieuwe hybride rupsgraafmachine van Volvo, de 30-tons EC300E, is vanaf nu leverbaar. Het is de eerste hybride Volvo-kraan die af-fabriek kan worden aangeschaft.
De prestatie van de EC300E Hybrid zijn exact hetzelfde als die van het dieselmodel, zegt productspecialist Bart Jansen van Volvo-importeur SMT in een toelichting. ‘Het is en blijft een 300. Er is alleen een systeem bij opgezet, dat is het enige verschil.’
Dit hybride systeem vertaalt zich in brandstofbesparing en een lagere CO2-uitstoot. Volgens Volvo verbruikt het hybride model tot 17 procent minder brandstof dan de dieselvariant. De brandstofefficiency zou toenemen met 20 procent.
De EC300E is in aanschaf volgens SMT ongeveer 6 procent duurder dan het 30-tons standaardmodel. Omgerekend naar een gemiddeld brandstofverbruik kan de hogere aanschafprijs volgens Volvo binnen twee jaar worden terugverdiend.
Bij de hybride machine wordt de energie die vrijkomt bij de neerwaartse beweging van de giek opgeslagen in een accumulator die rechts bij de hydrauliektank is geplaatst. De accumulator levert vervolgens via een apart ventielenblok energie aan de hydromotor. Het is mogelijk om gelijktijdig in de Eco-modus en de hybride modus te werken.
‘Volvo heeft dit zelf op deze manier ontwikkeld. De opgeslagen energie wordt teruggegeven op de aandrijflijn. Niet één specifieke functie, maar de gehele aandrijflijn heeft er dus profijt van.’
In Nederland bestaat veel belangstelling voor de nieuwe Volvo ECR25 Electric graafmachine en de L25 Electric wiellader. Sinds februari is het mogelijk om de twee compacte accu-elektrische machines te reserveren. Volgens Gert Koets, compact dealer manager bij SMT, zijn tot nu toe ruim twintig machines besteld. Bij net iets meer dan de helft van de bestellingen gaat het om graafmachines. De verwachting van Koets is dat de vraag verder zal gaan toenemen. De levering van de eerste machines is gepland in het vierde kwartaal van 2020.
Het hybride systeem gaat met name brandstofbesparing en dus CO2-reductie opleveren tijdens werkzaamheden waarbij de giek grote neergaande bewegingen kan maken, zoals graaf- en laadwerk. De EC300E Hybrid wordt geleverd met de standaard graafconfiguratie, dus met een monogiek van 6.20 meter, met drie knikarmlengtes (2.55 meter, 3.05 meter, 3.70 meter).
SMT merkt dat er in de markt veel vraag is naar de hybride machine. Dit is al begonnen in het voorjaar van 2019, toen Volvo de machine op de Bauma liet zien. ‘Veel klanten vragen ernaar en zijn geïnteresseerd.’ De machine kan inmiddels worden besteld, met een levertijd van ongeveer vier tot zes maanden.
Behalve voor de nieuwe hybride machine, had SMT op de TKD ook de aandacht willen vestigen op de vernieuwing van Volvo Connected Services. Via het nieuwe systeem, dat al actief is, kan volgens SMT meer informatie op een eenvoudiger manier worden verkregen.
Machinisten, eigenaren of machineparkbeheerders kunnen de prestaties en het gebruik van een machine via het systeem tot in detail volgen. Volvo Connected Services is beschikbaar voor dumpers, wielladers van het type L60 en zwaarder, en voor graafmachines vanaf type EW140 (14 ton en zwaarder).
Via Volvo Connected Services worden de prestaties en het gebruik van de machine inzichtelijk gemaakt. Welk percentage van de draaitijd draait de machine stationair? Wat is het brandstofverbruik, afgezet tegen het aantal verzette kuubs? Wanneer is onderhoud nodig? Waar bevindt de machine zich? Verder is bijvoorbeeld ook te zien gedurende hoeveel procent van de tijd de machine draait in een hoog toerental. Met andere woorden: is de machine misschien te licht voor de aard van het werk?
Het systeem wordt aangeboden in drie varianten: standaard, efficiency en uptime. Via het standaard abonnement is onder meer te zien waar de machine zich bevindt, hoeveel diesel er nog in de tank zit en hoeveel draaiuren de machine per dag maakt. De eigenaar kan een waarschuwing krijgen als de machine wordt verplaatst of op een bepaald tijdstip, buiten de gebruikelijke uren, in gebruik wordt genomen. Dit is vooral bedoeld om diefstal tegen te gaan. Het standaard abonnement is de eerste tien jaar gratis voor nieuwe machines. Daarna kost het 150 euro per machine per jaar.
De tweede mogelijkheid is het efficiency-abonnement. Dit biedt diepere en uitgebreidere analyses. De klant ontvangt maandelijks een samenvatting van de vlootprestaties. Dit kost 200 euro per machine per jaar. Na tien jaar wordt dit 350 euro. Bij de meest uitgebreide onderhoudscontracten wordt dit abonnement gratis aangeboden, bij andere onderhoudscontracten tegen 50 procent korting.
De derde abonnementsvorm, uptime, is nog in ontwikkeling. Met dit pakket bereidt SMT zich voor op de toekomst, waarin preventief en proactief repareren de standaard zal zijn. SMT ontvangt 24/7 afwijkende waardes, analyseert deze data, en geeft reparatieadvies om ongeplande stilstand te voorkomen. ‘Dit moet de uptime van onze klant verhogen’, zegt Sander Koopmans, coördinator customer service bij Volvo-importeur SMT.
Aan het eind van 2020 is naar verwachting een app beschikbaar voor mobiele telefoons die draaien op Android of iOS. Met deze nieuwe app komt informatie letterlijk binnen handbereik, aldus Koopmans.