Doosan_383

Schone motoren voor nieuwste generatie Liebherr machines

 

Lees verder 

Stage V motoren doen over de gehele productlijn van Liebherr inmiddels hun intrede. Om te voldoen aan de streng emissie-normen maakt de nieuwe generatie Liebherr machines gebruik van een combinatie van technieken: diesel-oxykatalysator, SCR-Adblue systeem en een roetfilter.

 

Bij de nieuwste generatie mobiele Liehberr graafmachines heeft toepassing van de Stage V motor weinig invloed op het uiterlijk gehad. Wel zijn twee nieuwe machinetypes toegevoegd: de Liebherr A913 en A916 Compact.

Foto in kolom - 6:4 verhouding.

De Liebherr A916 Compact vult met zijn 17 ton het gat tussen de A914 Compact en A918 Compact.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Liebherr heeft motorruimte, koelerzijde en uitlaatgas-nabehandelingssystemen duidelijk gescheiden; deze zijn goed bereikbaar.

Compact en breed inzetbaar

De Liebherr A913 is een lichte machine met de gangbare verstelgiek van de A914. In combinatie met een draaikantelstuk is de A913 een compacte en breed inzetbare machine. Vooral bij binnenstedelijke werkzaamheden komt ook de vierwielbesturing in combinatie met de kleine zwenkradius achter van 1,70 meter goed van pas. Dezelfde compactheid staat ook centraal bij de Liebherr A916 Compact. Deze 17-tonner vult het gat tussen de A914 Compact en de A918 Compact. De uitzwenkmaat uit het hart van de machine bedraagt 1,80 meter.

 

Liebherr rupsgraafmachines Generatie 8

Het design van de rupsgraafmachines heeft Liebherr wel grondig aangepast om ruimte te maken voor de Stage V-motor en de daarbij behorende uitlaatgasnabehandelingssystemen. De Stage V Liebherr rupsgraafmachines zijn daardoor direct herkenbaar aan de rechthoekige achterzijde en nieuwe styling.

 

Liebherr heeft bij de Generatie 8 machines nog een aantal andere aanpassingen doorgevoerd. Opvallend is de uitsparing aan het eindstuk van de giek. Liebherr heeft zo het gewicht verlaagd bij gelijkblijvende sterkte. Bij de machines met een verstelgiek is de positie van de verstelcilinder gewijzigd naar de achterzijde. Het krachtenspel en de capaciteit is hierbij geoptimaliseerd en de cilinder is goed beschermd.

 

De bediening van deze machines is volledig elektronisch. ‘De directheid en fijngevoeligheid van de bediening heeft al diverse machinisten verrast en de TKD 2020 was een ideaal moment geweest om bezoekers dit te laten ervaren’, aldus Liebherr-importeur Wynmalen & Hausmann.

 

De elektronische bediening staat direct in verbinding met het motormanagementsysteem en de hydraulische aansturing en biedt aldus Liebherr vele voordelen om zowel brandstofverbruik als emissie te optimaliseren. ‘Alles zonder dat de prestaties of de bediening van de machine daardoor wordt beïnvloed.’

 

BouwMachines testte eerder dit jaar al de Liebherr R926 Generatie 8 rupsgraafmachine.

Liebherr

Liebherr heeft het design van de rupsgraafmachines van de nieuwe generatie grondig aangepakt.

Doosan_386

De gieken van de nieuwe machines zijn van afstand ook duidelijk herkenbaar. Door het eindstuk van de giek te voorzien van een uitsparing is het gewicht verlaagd bij gelijkblijvende sterkte.

Liebherr wielladers

Bij de laadschoppen introduceerde Liebherr recent de X-power machines met een dubbele aandrijving, het CVT-concept. Naast hydrostatisch wordt de machine bij grotere rijsnelheden ook door middel van een converter-bak aangedreven. Afhankelijk van belasting en rijsnelheid wordt de procentuele verhouding tussen beide aandrijvingen traploos geregeld. De Liebherr X-power wielladers zijn net als de nieuwste Liebherr mobiele- en rupsgraafmachines uitgerust met Stage V motoren.

 

Ook in de middelgrote wielladers L526 – L546 wordt de Stage V-motor toegepast.

De Schans

Liebherr

8/20
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...