Hobelman_409

Bronbemaling met Mecalac 8MCR 

Ahlmann heeft een Mecalac 8MCR uitgerust met een Conrad spoelboormast. Dit is gedaan in samenwerking tussen Ahlmann en Conrad. Opdrachtgever was Marc van Moer Droogzuigingen en Putboringen in het Belgische Kruibeke.

Lees verder en bekijk video  

De machine is voorzien van een extra contragewicht en weegt nu compleet met de spoelboormast 8.500 kg. Met zijn 600 mm brede rupsen krijg je een bodemdruk van 0.34 kg per vierkante centimeter.

 

‘Dit is niet slechts een theoretische rekensom’, zegt Arjan van den Oord van Ahlmann. ‘Doordat de spuitkop kort naast de machine kan werken, wordt ook het zwaartepunt verplaatst, en is het realistisch dat het totaalgewicht wordt verdeeld over het oppervlak van beide rupsen. Ook de extra zijwielen dragen bij tot dit resultaat van een optimale drukverdeling bij werkzaamheden over de zij of op een hellend vlak.’

De machine is laag en compact in transport

Vergeleken met een standaard bronbemalingsmachine kan de mast verder weg, over een obstakel, worden geplaatst. Door de giekconstructie is de machine laag en compact in transport. De mast kan zowel op de grond rusten, als in de lucht, zodat de laadvloer onder vrije ruimte kan worden benut. 

 

Doordat de boormast zo dicht naar de machine kan worden gehaald, kan direct naast de rupsen een filter worden gespoeld. Maar ook is het mogelijk om tot 4,5 meter uit het hart over een obstakel heen een filter te spoelen. De aanwezigheid van een offset kan worden gebruikt om achter een obstakel te werken.

 

‘Dat het prettig is om met een transportsnelheid van 10 kilometer per uur te verplaatsen, behoeft denk ik weinig uitleg. Misschien alleen dat dit ook de snelheid is waarmee een wielmachine zich in de praktijk door het terrein verplaatst. En dat er van vervelend rammelen of schudden door de resonantie van de rupsen geen sprake is’, aldus Van den Oord. 

Mecalac_423

Ver weg en dichtbij, het kan allebei met de door Ahlmann gebouwde bronbemalingsmachine. De boormast kan heel dicht naar de machine worden gehaald, maar kan ook tot 4,5 meter uit het hart, over een obstakel heen, worden geplaatst.

Kiezen tussen joystick of pedalen

Rijden kan via joystickbesturing of met de twee voetpedalen. Door de rijomkeer-inrichting is het schuifblad niet standaard de voorzijde. Bij een slechtere ondergrond kan met het grotere sprocketwiel naar de voorzijde een insnijding in de zode worden beperkt.

 

De rijaandrijving is gescheiden van de arbeidshydrauliek. Voor zowel de rechter- als de linkerrijmotor is er een eigen plunjerpomp die 350 bar levert. ‘Hierdoor ontstaat niet het nadeel dat de binnenste rups snel stil komt te staan bij het maken van een bocht.’


Heuver – Voortdurend in optimaal contact met de werkvloer

Mecalac

14/20
Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.
Loading ...