Op de Scandinavische markten zijn draaikantelstukken inmiddels min of meer gemeengoed. Stig Engström, grondlegger van de Zweedse producent Engcon, is ervan overtuigd dat de wereldwijde acceptatie van het draaikantelstuk niet ver weg meer is. ‘Geen enkele aannemer kan in de nabije toekomst competitief zijn zónder tiltrotator.
‘Kijkend naar wat er wereldwijd gebeurt, zijn we waarschijnlijk twee tot drie jaar verwijderd van het moment dat de industrie draaikantelstukken zal zien als een essentieel en fundamenteel onderdeel van de standaard werktuiguitrusting. We zien nu al dat grote graafmachinefabrikanten met duidelijk toenemende frequentie draaikantelstukken installeren op hun machines’, zegt hij.
Engcon, dat dit jaar het 30-jarig jubileum viert, ziet haar klanten als een zeer waardevolle informatiebron om haar continue productontwikkelingsprogramma te voeden. Het bedrijf ontvangt voortdurend nieuwe ideeën en suggesties uit de markt, die worden onderzocht en bij voldoende massa in de vraag geleidelijk aan in haar systemen worden geïntroduceerd.
Engström: ‘Het speciale inzicht dat we krijgen vanuit deze hechte klantrelaties, helpt ons om ons draaikantelstuksysteem uniek te maken door nieuwe opties en specifieke functies te blijven toevoegen. Eindklanten werken de hele dag met onze producten en er is dus niemand beter geschikt om ons constructief commentaar te geven.’
Engcon hecht eraan om eigen kantoren te hebben in alle belangrijke markten, om een hoog niveau van productkennis, training en servicete kunnen bieden aan dealers en eindgebruikers. Deze vestigingen beschikken ook allemaal over hun eigen voorraad reservedelen. De Engcon groep beschikt momenteel over productiefaciliteiten in Zweden en Polen en verkoopvestigingen in tien verschillende landen.
Engcon had het 30-jarig bestaan dit jaar grootst willen vieren, onder meer op TKD 2020 in Almere.
Van ’t Hof, de kersverse importeur van Hidromek, had de TKD willen aangrijpen om zichzelf én het Turkse machinemerk aan de sector te presenteren. Vijf machines had Van ’t Hof willen laten zien. Een daarvan is de compacte binnendraaier HMK 145 LCSR. Van ’t Hof heeft hiervan hoge verwachtingen voor de Nederlandse markt. ‘De machine heeft met een kleine 17 ton een mooie capaciteit en is bijzonder sterk en stabiel. De compactheid en de sterk achterover te halen, driedelige mast zorgen ervoor dat de machine nagenoeg binnen zijn rupsen draait, afhankelijk van de gemonteerde rupsplaten.’ De HMK 145 LCSR werd onlangs getest door BouwMachines.
Ook de 24-tons HMK 230 LC had Van ’t Hof op de TKD willen demonstreren. De machine heeft een operationeel gewicht van 23.200 kg. De machine is er ook als longreach-uitvoering.
Als echte primeur had Van ’t Hof de HMK 150 W mobiele graafmachine naar de TKD willen meenemen. Deze machine gaat pas in de tweede helft van 2020 in productie, maar had in Almere al moeten worden getoond. Van ‘t Hof verwacht dat voor de mobiele kranen van Hidromek in Nederland veel belangstelling zal bestaan. Nederlandse gebruikers zijn volgens de importeur tevreden over de machines die hier nu onder de naam Etec draaien.
Ook fonkelnieuw is de HMK 635 WL wiellader. Dit is een 20-tons machine die eveneens in de tweede helft van 2020 in productie gaat. Deze shovel volgt de 26,5 ton zware HMK 640 WL op. Hidromek kiest ervoor om eerst zware machines te bouwen, Bij bewezen prestaties en betrouwbaarheid gaat de fabrikant verder met lichtere modellen.
Importeur Van der Spek Vianen wilde de nieuwe Stage V-machines van Hyundai groot in de spotlight te zetten tijdens TKD 2020. Het was de bedoeling de Hyundai HX220AL en HX300AL rupsgraafmachines naar Almere te brengen, alsmede de Hyundai HL940AL, HL955AL en HL960AL laadschoppen.
Naast een Stage V-motor zijn deze machines van de nieuwste generatie voorzien van een AVVM camerasysteem. Met dit systeem heeft de machinist van de graafmachine of wiellader volledig zicht rondom de machine. Op de stand was ook ruimte voorzien voor de Eco-Digger, een accu-elektrische minigraver die is ontwikkeld op voorspraak van Van der Spek.
Daarnaast had Van der Spek de introductie van de Dynapac CA3500D met Seismic gepland. Deze trilrolwals met Stage V-motor heeft een geheel nieuw Seismic verdichtingssysteem. Met dit systeem is nauwkeurig te bepalen welke kracht nodig is voor een optimale verdichting met zo min mogelijk energie. Het resultaat is minder werkgangen, minder benodigd vermogen en daarmee een lager brandstofverbruik.
Knikmops vervangt vanaf de KM135 de Kubota motor voor een motor van Yanmar. Met deze motor voldoen de Knikmops machines aan de Stage V emissienorm.
Voor de modellen KM80 tot KM120 verandert er niets. De Knikmops 130 is tot het eind van dit jaar nog leverbaar met de 36 pk sterke Kubota V1505. Vanaf 2021 kan gekozen worden voor een KM130 met een 25 pk sterke Kubota V1505, waarbij het maximale vermogen gehaald wordt bij 2.300 toeren/minuut. Of de klant kan kiezen voor een KM125 met een 25 pk Kubota D1105, driecilinder motor waarbij het maximaal vermogen wordt behaald op 3.000 toeren/minuut. De KM135 is de eerste machine uit de Knikmops serie die wordt uitgerust met een driecilinder Yanmar met een afgeregeld vermogen van 37 pk.
Naast de elektrische Knikmops 130E heeft De Schans nu ook een elektrische Knikmops 180E aan het gamma toegevoegd. De elektrische variant van de KM180 weegt 2.400 kg en kan volgens De Schans moeiteloos een pallet van 1.800 kg verplaatsen. De KM130E en KM180E hebben een identiek accupakket met een capaciteit van 37 kWh.
De Schans had de elektrische Knikmopsen op de TKD willen opladen met een hydrozine aggregaat van DENS. Dit aggregaat werkt op mierenzuur met een aantal additieven en stoot geen schadelijke stoffen uit.
De Schans heeft een Knikmops 250 door de fabriek van een LPG-motor laten voorzien. Met name in Duitsland is er vraag naar machines op gas, signaleert De Schans. De CO2-uitstoot van een Knikmops 250 op gas is 15 procent lager dan die met een benzinemotor en 5 procent minder in vergelijking met een dieselmotor.